23948sdkhjf

Lakopgørelsen i Autotaks er stadig en udfordring

Forsikringsselskaberne skal respekterer principperne for en korrekt skadesopgørelse, både hvad angår lak og karrosseri, opfordrer AutoBranchen Danmark.
AutoBranchen Danmarks bestyrelse har på sit seneste møde indgående drøftet problemerne omkring skadesopgørelserne i Autotaks.

- Der er stadig en del udfordringer specielt med taksatorrapportens malerdel, og der er fortsat alt for mange taksatorer, som ikke respekterer den systembeskrivelse, der ligger for lakopgørelserne. Det finder vi i AutoBranchen Danmarks bestyrelse helt uacceptabelt, og det skal laves om, udtaler næstformand Lasse Jæger Jensen.

AutoBranchen Danmark repræsenterer på eftermarkedet 300 autolakererier og 350 pladeværksteder, og bestyrelsen finder det absolut påkrævet, at alle de involverede parter, både forsikringsselskaberne og deres taksatorer, men også værkstederne selv, nu endelig gør op med gamle dages skalten og valten med opgørelsessystemet.

- Skadesopgørelsen og taksatorrapporten skal 100 procent afspejle den fagligt korrekte udbedring af skaden og ikke selskabernes indkøbsafdelingers ønske om at få arbejdet billigst muligt, understreger Michael Nørregård, underdirektør i AutoBranchen Danmark.

Specielt på laksiden har F&P og autolakererne i mange år været enige om en beskrivelse af, hvordan lakken skal opgøres. AutoBranchen Danmark opfordrer alle til at respektere denne for på den måde at sikre kvaliteten i skadesudbedringen.

Rapport er grundlaget

- Autotaks og lakeringsbeskrivelsen er naturligvis vejledende, men taksatorrapporten er jo hele grundlaget for det arbejde, selskaberne ønsker udført, så derfor er det vigtigt at den er fagligt korrekt. Det kommercielle slagsmål, om hvad arbejdet skal koste, er en helt anden sag, som markedet må afgøre. Det skal bare ikke blandes sammen med selve skadesopgørelsen, siger Michael Nørregård.

Bestyrelsen drøftede også spørgsmålet om korrekt opgørelse af udsprøjtning på sideliggende dele for optimal udsprøjtning. Farvetilpasningen med de nye effektlakker, 3- og 4-lags lakker og tonet klarlak med videre bliver en større og større udfordring.

- Heldigvis respekterer stort set alle forsikringsselskaber de nye retningslinjer, selv om et enkelt selskab hårdnakket holder fast ved en gammel og uhensigtsmæssig praksis, siger han.

- I AutoBranchen Danmarks bestyrelse er vi meget opmærksomme på autolakerernes udfordringer, og vi vil prioritere en indsats på dette område meget højt i vores arbejde, siger Lasse Jæger Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093