Gearkassespecialisten BK Auto skifter ejer
Et ejerskifte er på mange måder modsætningsfyldt. Den nye ejer glæder sig til at sætte sit personlige præg, mens den tidligere ejer er trist over at skulle forlade livsværket.
- Indrømmet, det er ikke lige let at sælge sit livsværk. Jeg startede som selvstændig mekaniker i 1973 ikke langt herfra, og vi har været her siden 1978. Specialet med automatgearkasser kommer fra, at jeg tidligere var et sted, hvor vi lavede meget af den slags, og det med automatgearkasser er stadigvæk BK Autos speciale, siger den nu 72-årige Knud Bager med en smule vemod i stemmen.
Halvdelen er gearkasser
Selv om der aldrig er blevet reklameret, er det med reparation med gearkasser kun steget over årene. I dag udgør det tæt på halvdelen af al arbejdet på mekanikerværkstedet, hvor to mekanikere reparerer gearkasser og to andre af- og påmonterer dem. Over årene er der også sket andre skred.
Før i tiden overlod andre værksteder kun sjældent en gearkasse til et specialværksted. Sådan er det ikke mere, for med de stadigt mere og mere komplicerede gearkasser, foregår den slags ofte på et specialværksted. Selv estimerer Knud Bager og Jonas Sejersen, at omkring halvdelen af de gearkasser man reparerer, kommer fra andre autoværksteder.
Mange grunde
- Både nutidens manuelle og automatiske gearkasser er avancerede størrelser, hvor det kræver viden og specialværktøj for at kunne reparere dem korrekt. Samtidig er det blevet svimlende dyrt, hvis noget går galt, og den risiko er der ikke mange værksteder, der ønsker at tage. Men det spiller også ind, at mange mærkeværksteder vælger gearkassespecialværktøjet fra. Måske fordi en ombytningsgearkasse ligger lige til højrebenet, og derfor sendes de defekte gearkasser i stigende grad til et specialværksteder som mit.
- Reservedele får vi fra Holland, og er der behov for specialværktøj, har vi også mulighed for at skaffe det, og hvis ikke, har vi selv mulighed for at lave det. Fra vores medlemskab ATSG får vi løbende reparationsanvisninger og servicebulletiner, og på den måde er vi altid helt med, siger Jonas Sejersen.
Første gang med ansatte
På Jonas Sejersens CV står der udlært automekaniker. Udover ansættelse i Flensborg hos Sand Jensen og BG Bosch Car Service i Århus var han en kort tid selvstændig sælger med additiver, men det med at tilbringe meget tid i bilen, var ikke noget for den aktive Jonas Sejersen, som tog konsekvensen, og blev selvstændig med eget værksted med sig selv som eneste ansat.
I forbindelse med, at Jonas Sejersen havde en bil til syn, hørte han tilfældigt, at BK Auto var til salg. Da han et par måneder senere selv skulle have lavet en gearkasse hos BK Auto, spurgte han Knud Bager om, værkstedet stadig var til salg. Efter Knud Bager havde set Jonas Sejersen rigtig godt an, blev de to enige om en handel, som indbefattede alle medarbejdere og Knud Bager i en overgangsperiode.
For at kunne overtage virksomheden, måtte Jonas Sejersen ud på lånemarkedet men i modsætning til, hvad man ellers oplever, var det ikke noget problem at låne i banken.
- Inden mødet havde jeg allieret mig med en revisor, som havde sat et budget op for mig med alle tænkelige scenarier. Men jeg havde også gjort mig en del tanker og i kraft af, at jeg var så godt forberedt, var det med finansieringen ikke noget problem.
Vil modernisere
Jonas Sejersen har ikke haft ansatte før og tanken om, at han nu har andre i sit brød, er han ved at vænne sig til. Planerne om, hvordan det skal se ud fremover, har også meldt sig. Foreløbigt er der kommet nye computere og et system, hvor mekanikerne scanner arbejdsopgaverne ind. Her går reservedele, timer og andet også på, og det hele danner basis for en elektronisk faktura, som kan sendes til kunden.
På sigt vil lageret også blive stregkodestyret, og endelig er der planer om at male og flytte nogle vægge. Og hvad skal Knud Bager få sin pensionisttilværelse til at gå med? Jo, han skal i gang med sin store hobby, som er renovering af gamle brandbiler.