23948sdkhjf

Brugte familiebiler er en mangelvare - priserne stiger

Udbuddet af brugte familiebiler i Danmark fortsætter med at falde, og udbuddet er nu nede på bare 18.000 biler. Det er 30 procent færre end normalt og det laveste niveau i mange år. Og netop fordi brugte familiebiler er blevet en mangelvare, handles biler i Mondeo- og Passat-klassen i dag ti procent dyrere end for bare et år siden.
Brugte familiebiler som Ford Mondeo, VW Passat og Skoda Octavia er blevet en mangelvare i Danmark. I de seneste fem år har udbuddet af brugte familiebiler i gennemsnit ligget på 26.000 biler, men aktuelt er udbuddet helt nede på 18.000 biler – et fald på 30 procent.

Mens udbuddet af brugte familiebiler falder, er efterspørgslen tiltagende, og den skævridning af udbud og efterspørgsel betyder, at de brugte familiebiler handles dyrere. Alene i løbet af det seneste år er den gennemsnitlige handelspris på en tre år gammel familiebil i "Mondeo-klassen" steget med næsten ti procent. Samtidig er liggetiden på bilerne i den populære familieklasse faldet med 35 procent, så det i dag kun tager omkring 25 dage at sælge en bil i den klasse.

Det viser en ny analyse af bilmarkedet fra BilBasen og Spar Nord.

- Hvis man har en af de eftertragtede familiebiler, og hvis foråret skal bruges på at handle bil, så kan man se frem til en positiv prisoverraskelse, der sagtens kan løbe op i titusindvis af kroner, siger chefanalytiker i Spar Nord, Martin Lundholm, til private bilsælgere.

Finanskrise-effekt

Det stærkt skrumpende udbud af familiebiler er ifølge BilBasen en forsinket effekt af finanskrisen. Den primære kilde til brugte familiebiler i Danmark er virksomhedernes firmabiler, som typisk kommer på brugtbilmarkedet efter tre års brug. Men på grund af krisen var virksomhederne for tre år siden tilbageholdende med at investere, og derfor kommer der nu langt færre af de større biler i udbud på brugtbilmarkedet.

- Vi ser desuden en tendens til, at leasingselskaberne vælger at betale en såkaldt forholdsmæssig registreringsafgift, hvor afgiften betales som en vis procentdel i hver af de måneder, bilen benyttes til leasing. Og idet der ikke er betalt fuld registreringsafgift, bliver en del af bilerne solgt til andre lande, når leasingperioden er slut, og dermed forsvinder bilerne fra det danske marked, forklarer markedsanalytiker hos BilBasen, Jan Lang.

Han tilføjer, at danske biler generelt har ry for at være velholdte, og derfor er de eftertragtede i flere europæiske lande.

Endelig hæfter Jan Lang sig ved, at danskerne siden finanskrisen er blevet mindre tilbøjelige til at betale prisen for en ny familiebil. I stedet køber vi den brugt, og det bidrager yderligere til skævvridningen af markedet, fordi det betyder færre, nye familiebiler i markedet.

Perfekt timing for downsizing

Mens familiebilerne stiger i pris, så går udviklingen fortsat den modsatte vej for de mindre biler. Tre år gamle biler i minibilklassen handles i dag 15 procent billigere end for et år siden, og det skyldes ikke mindst, at priserne på de nye minibiler fortsætter med at falde og dermed også presser brugtbilpriserne ned.

- Set fra et økonomisk perspektiv er timingen for at downsize bilen særdeles gunstig. Man får en relativ høj pris for den brugte familiebil og samtidig en pæn rabat på erstatningsbilen. Men den manøvre forudsætter naturligvis, at bilkøberen kan nøjes med en mindre bil, siger Martin Lundholm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079