Specialkonstruerede styresystemer til motorcykler
Bosch går ind på det internationale marked for motorcykler med sit eget sortiment af komplette systemer.
- Bosch er kendt for effektiv drevteknik af høj kvalitet på fire hjul, og nu ønsker vi at overføre dette til de tohjulede køretøjer, siger Dr. Rolf Bulander.
Et sted Bosch har i sinde at anvende sine systemer er til lavprismodellerne i Asien. Netop i Indien og Sydøstasien stiger markedet for tohjulede køretøjer år for år med tocifrede procenttal. Desuden falder karburatorteknikkens popularitet i Asien lige som andre steder.
- Ingen nye biler har længere karburatorer, og snart vil det være det samme for tohjulede køretøjer, vurderer Rolf Bulander.
På udviklingsmarkeder sætter Bosch sin lid til den elektronisk styrede indsprøjtning, der er klart mere effektiv. Den er rent teknisk at sammenligne med manifoldindsprøjtning, som Bosch fremstiller millionvis af til personbiler.
Ved innovativ videreudvikling og tilpasning kan Bosch tilbyde disse elektronisk styrede systemer til encylindrede motorer til cirka sammen pris som en standard karburatorversion. En kompakt motorstyreenhed og indsprøjtningsventil med ekstra funktioner hjælper med til at holde omkostningerne nede. Bosch kan opnå yderligere omkostningsfordele ved at trække på sin omfattende erfaring og ekspertise inden for forbrændingsprocesser og motordynamik. Dette gør det muligt at udvikle funktioner og software, der eksempelvis kan erstatte manifoldtryksensoren.
Smartphone-tilkobling
Den elektroniske indsprøjtning fra Bosch giver også de tohjulede køretøjer talrige muligheder for sammenkobling. F.eks. kan motorcyklisterne ved hjælp af deres smartphone få vist data som gennemsnitsforbrug eller kørselsprofil. Smartphones kan også anvendes til at aktivere en startspærre, idet brændstoftilførslen afbrydes.
-I Asien sætter sammenkoblingen af tohjulede køretøjer og smartphones måske i højere grad end emissionslovgivningen skub i vores elektroniske indsprøjtningssystemer, siger Bulander.