23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

FAKTA: Her er de nye regler i Formel 1

Racerkørerne skal blandt andet til at bruge mindre brændstof. Få et overblik over de nye krav til bilerne.

Når danske Kevin Magnussen Formel 1-debuterer i weekenden, er det samtidig første grand prix med de nye - om omdiskuterede - regler for ræserne.





Her er et overblik over det nye reglement:





* Mindre og knap så støjende motor, men første gensyn med turboladning siden 1988.





Motor: 1,6 V6 turbo (tidl. 2,4 V8). Omdrejninger: 15.000 rpm. Hestekræfter (hk): 600 (tidl. 750) plus hk fra Energy Recovery Systems.





* Gearboks: 8 gear (tidl. 7).





* Større betydning til Energy Recovery Systems (ERS). 160 hk i 33 sek. pr. omgang, hvor det sidste år gav 80 hk i 6 sek. pr. omgang. Ud over energi fra bremserne får ERS også energi fra turboens overskudsvarme.





* Brændstofbegrænsning: Maks 100 kg pr. løb (tidligere ubegrænset, men forbrug lå på ca. 160 kg). Stiller store krav til brændstoføkonomisk kørsel.





* Minimumvægt inkl. kører: 690 kg (642 kg)





* Udstødning: Skal placeres i bagendens midte (et eller to udstødningsrør), hvor de tidligere kunne placeres i hver sin side og helt fremme foran baghjulene. Udstødningens aerodynamiske egenskaber reduceres hvilket også giver mindre downforce.





* Næsehøjden sænkes: 18,5 cm (55 cm). Det sker af sikkerhedsgrunde for at forhindre, at en kører bliver ramt direkte af næsen under kollision. Det medfører, at hele fronten bliver lavere, og hjulophænget ændres markant.





* Frontvingen skrumper: 165 cm bred (180 cm). Det gør den mindre sårbar, men stiller også nye aerodynamiske krav til at få luften ledt uden om hjulene.





* Bagvingen: Den lave "beam-vinge" forbydes, og selve bagvingen bliver lidt smallere. Det giver mindre downforce og dermed en livligere bil.





* Nummer på bil og hjelm: Kørerne skal vælger et nummer mellem 2 og 99. Nummer 1 reserveres den regerende verdensmester. Hvis to kørere ønsker det samme nummer, tilfalder det den bedst placerede i den forgangne sæson.





/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078