23948sdkhjf

Nutidens bilkunder skal overraskes

Godfather, ambitiøs strategi i Schweiz, fremtidens bilkunder og elektriske Tesla-ambitioner, var nogle af emnerne på Bilbranchens årsdag 2014.
Under sloganet "Kom i gear til fremtiden" gennemførte Bilbranchen under DI sin årsdag i Industriens Hus i København tirsdag den 27. maj - atter med rekord-tilslutning med over 170 deltagere.

I sin velkomst bemærkede branchedirektør Thomas Møller Sørensen det paradoksale i, at i et år med rekord-bilsalg kæmper hver fjerde bilforhandler med underskud.

- I stedet for at invitere den nye skatteminister, som næppe vil kunne sige meget anderledes end Holger K. Nielsen på sidste årsdag, vil vi hellere se indad, sagde han og gav ordet til den første af fire indlægsholdere, filosof og professor Vincent F. Hendricks, som med afsæt i Godfather-filmene fortalte om, hvordan man overrasker sine kunder.

- Det interessante er at give kunderne det de forventer, og lidt af det, de ikke forventer, sagde Hendricks og opfordrede:

- I bliver nødt til at stå sammen og sætte barren lidt højere.

Kontrol af hele kæden

Næste indlægsholder var Morten Hannesbo, tidligere chef for Toyota og Nissan i Danmark, som i sin udlandskarriere nu er øverste chef for schweiziske AMAG Automobil- & Motoren AG. Han gav et indblik i AMAG, som fra 2004 til 2013 har øget sin markedsandel fra 19 til 29 procent og i dag er markedsleder i Schweiz. AMAG sælger biler fra VW-koncernen.

- Det er en lang, sej kamp at dreje virksomheden og at give kunderne noget mere, end de forventer. Kampen om talenter spidser til. Hvis slaget skal vindes, er det vigtigt at have de rigtige medarbejdere, sagde Hannesbo.

Han oplyste, at AMAG har forbedret sin kundetilfredshed 16 kvartaler i træk, og at virksomheden er i færd med at etablere ti skadescentre, som skal håndtere 10.000 biler per år på samlebånd, hvilket skal skabe 500 nye jobs.

- Vi vil gerne kontrollere hele værdikæden. Vi tjener jo ingen biler på nye biler, hvorimod leasing er en god fortjening, sagde Hannesbo.

Sociolog og strategisk direktør Claus Andersen, OMD, gennemgik forbrugernes udvikling fra den ekspansive periode frem til 2008 (de gode, gamle dage), den fokuserede periode (2008-13) og den nye forbruger i den rummelige periode fra 2013 med fokus på autencitet, det nære og bæredygtige samt mening i alt.

Projekt Tesla

Nordisk direktør for Tesla, Peter Bardenfleth-Hansen, fortalte om elbilprojektet, som begyndte i 2006, og hvor det nu er model S, Tesla lever af. En såkaldt "billig" Tesla model ventes først fra slutningen af 2016.

- Den er anderledes, fordi den er bygget som elbil fra bunden, og banebrydende, fordi den en online hele tiden, sagde han og tilføjede:

- Vi bruger ikke penge på marketing. I stedet giver vi gratis strøm til vores kunder ned igennem Europa, og det er "free for life". Den første super-charger åbnede forleden på Fyn og i fredags i Randers. 5-6 steder mere i Danmark er på vej.

Næste skridt er model X, som skal produceres fra slutningen af 2014 og lanceres i maj 15.

- Vi er ikke fanatikere hos Tesla, men vi tror på det rationelle, og at det er elbil-vejen, vi skal, sagde han.

Bardenfleth-Hansen betegnede Teslas 500 kilometers rækkevidde som banebrydende.

- Vi er et reeelt alternativ til den traditionelle bil, og vi rammer lige ind i segmentet, bemærkede han og pegede på, at Tesla ikke ansætter folk fra bilbranchen.

- Vores medarbejdere skal tænke anderledes, fastslog han og oplyste, at Tesla om to måneder begynder at bygge verdens største batteri-fabrik.

Herhjemme holder Tesla til med sit showroom i Bredgade i København, mens der er serviceværksted på Kirstinehøj på Amager, ligesom et servicecenter etableres i Århus senere i 2014.

Dagen sluttede på toppen af Industriens Hus, hvor der var rig mulighed for at hygge sig med kollegerne fra branchen og samtidig nyde et glas og et let måltid.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094