Ny bilportal vil skaffe forhandlerne kunder
Det skal være langt nemmere at sammenligne, tilpasse og prøvekøre nye biler, mener Danmarks nye bilportal, letsauto.dk, der samtidig vil levere leads om mulige kunder til bilforhandlerne.
- Alle, der har prøvet at finde ny bil på nettet, ved jo, hvor besværligt det er at skulle sammenligne priser på kryds og tværs af modeller og mærker for at få det bedste tilbud. Derfor blev opgaven at give det fulde overblik ét sted på nettet for at sikre de danske bilkøbere mest mulig bil for pengene, siger Allan Christiansen, der står bag Letsauto.dk.
Det er ikke kun danske bilister, der skal nyde godt af den nye portal. Meningen er nemlig, at når køberne finder den interessante bil, indtaster de en masser oplysninger og booker en prøvetur. De informationer, eller leads, vil de så sælge til bilforhandlerne.
- Meningen er, at det er forhandlere og importører, der skal betale for gildet. Forhandlerne betaler for at få kundeleads og prøveture. Det vil ske igennem tre pakker, hvor man i den billigste pakke får sparsomme oplysninger om kunden, mens den dyreste pakker giver fulde oplysninger. Priserne er ikke fastsat, men jeg forventer, at den billigste pakker koster 20 kroner per lead, mens den dyreste vil koste mellem 100 og 200 kroner. Men så serveres kunderne også på et sølvfad, forklarer Allan Christiansen.
Opdaterede priser
Han har selv to års erfaring fra bilbranchen, hvor han arbejdede for BMW. Det var blandt andet oplevelser herfra, der gjorde, at ideen til bilportalen opstod. Idag er 26-årige Allan Christiansen studerende på CBS, og kører sideløbende Letsauto.dk. Oplysningerne om de enkelte bilmodeller og priser får de fra Jato, der leverer bildata til blandt andet FDM, importører og leasingselskaber. Derigennem er de sikret, at data er korrekte, ligesom priser og specifikationer bliver opdateret en gang i døgnet.
- Problemet har været, at det tidligere har været enormt besværligt at indsamle og sammenholde bilproducenternes oplysninger om mærker og modeller. Men ved at samarbejde med en af verdens største leverandører af bildatabaser, Jato, laver vi nu om på det, siger Allan Christiansen, der har 75 procent af foretagendet, mens medejeren Anders Dalsgaard har de sidste 25 procent. Han har erfaring fra mediebranchen gennem mange år hos DR og står for salgsdelen på den nye portal.
Flere tusinde leads
Målet er at blive en god base for både kunder og forhandlere. I fremtiden håber Letsauto på at tilknytte ekstra ting til hjemmesiden såsom forsikringstilbud og muligheden for at tilbyde en bil i bytte, når der skal handles ny bil.
- Vores realistiske mål er, at vi i år kan give mellem 750 og 1000 leads til forhandlerne. Det satser vi på kan tre- eller firedobles til næste år. Når vi har fået det op og køre i Danmark, er det planen at udvide til resten af Skandinavien og på sigt til resten af Europa, fortæller Allan Christiansen.