23948sdkhjf

Den gode lære fra Gates

Det er let, når en multirem er flosset eller har en anden defekt. Men med en enkel lære kan man måle størrelsen af sliddet på rem og remskive.
Multiremme kan blive skadede på mange måder. De kan krakelere, de kan blive slidt uens, siderne kan flosse, der kan opstå skader som følge af olie, ribberne kan krakelere og andre ting. I disse tilfælde vil der være syn for sagen, og det er i reglen heller ikke et problem med årsagen til fejlen. Anderledes ser det ud, når det skal afgøres, hvor slidt en rem og en remskive egentlig er.

Enkelt værktøj

Firmaet Gates leverer OE-remme til en lang række bilfabrikker verden over, og firmaet står også stærk på eftermarkedet. Det er da også dem, som har lavet en lille lære i hård plast, hvor man nøjagtigt kan afgøre, hvor slidt rem og remskive er, og om det er tid til at skifte dem.

Måling af rem

Skal slidniveauet på en rem måles, skal den ende af læren, der er mærket Belt, anvendes. Der kan måles med remmen monteret, og man stikker blot værktøjet ind i remmen. Og her mærker man efter, om den passer perfekt op i remmen. Kan den rokkes blot det mindste fra side til side, er remmen tjenlig til udskiftning.

Remskive

I nogle tilfælde skal remmen skal tages af remskiven, før en måling kan foretages. Her skal den ende, der er mærket Pulley, anvendes. Fremgangsmetoden den samme. Kan der spores den mindste bevægelse sideværts, er også remskiven moden til udskiftning.

Dommen

Uanset om det handler om en rem eller en remskive, er det meget let at tjekke tilstanden med læren. Med øjet kommer man langt, og specielt når det handler om noget, der er godt slidt, rækker det forkromede øjemål. Men så snart det skal afgøres, hvor en rem eller en remskive befinder sig på slidskalaen, rækker øjemålet ikke, men det gør den fikse lære fra Gates.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094