23948sdkhjf

Det perfekte job for en rust-elsker

Ved første øjekast ligner renoveringsenheder ikke nogle, der kan genbruges. Men det bliver de i den tyske by Göttingen.
Handskerne er for længst sorte af skidt, da Jörg griber ned i kassen. Han får fat i en sand skønhed med kraftig, rødbrun rust på alle sider af enheden, overtrukket med en sort oliefilm. Den er på størrelse med et godt, stort ølkrus og er i en skøn, tarvelig forfatning. Umiddelbart, når man ser denne starterenhed, vil man tænke "Skrot". Men Jörg lægger den i en gitter-palle og trykker "OK" på computeren. Skrot findes ikke i hans ordforråd – i hvert fald ikke, når han arbejder her på fabrikken. Fabrikken, som ligger i Göttingen i Niedersachsen, er en del af Bosch’ setup, som renoverer enheder i et utal af varianter til blandt andre HC-PARTS og Bosch Exchange-programmerne. Her får alle startere og generatorer en chance til. Der håndteres cirka 70.000 artikelnumre.

Først sorteres enhederne, som man får ind fra grossisterne, før de lægges på lager. Og lageret rummer ikke kun dele fra almindelige personbiler, varebiler og lastbiler. Der er også dele til skibsmotorer, store entreprenørmaskiner med mere. Nogle helt op til 50 år gamle.

Selve renoveringen starter med, at enhederne skilles fuldstændig ad.

- Den store udfordring er så at få det hele gjort ordentligt rent igen, fortæller fabrikschef Thomas Voss. Det sker for eksempel i en mandshøj kedel, hvor roterende, keramiske sten skurer nogle af delene rene. I andre installationer bades dele i diesel, dyppes i alkaliske opløsninger eller blæses med glaskugler. Når alle store og små dele er rengjorte, begynder man på puslespillet med at samle det hele igen og tilføje nye dele, hvor det er påkrævet.

- Der er selvfølgelig dele ,som slides, og de erstattes med nye høj-kvalitets dele, som ofte er bedre end den oprindelige del, som enheden "er født" med, fortæller Jens Zapf, der arbejder i montagehallen.

De fleste af delene, som bruges til udskiftning, kommer fra HC-CARGO-programmet, der leveres af Holger Christiansen A/S.

- Da vi har et meget bredt sortiment i vores reservedelsprogram, som lever op til de nyeste OE-standarder, bruges de i renoverede startere og generatorer. Det er med til at sikre kvaliteten af disse renoverede dele og garanterer holdbarheden, supplerer produktekspert hos HC-CARGO, Kjeld Brink.

Processen afsluttes med en frisk lakering, og så har man en fuldt ud nyrenoveret enhed. Den lægges i en ny emballage og er klar til at blive sendt ud, og få sit andet eller måske tredje liv i et passende køretøj.

Sparer energi og penge

Renoveringsbranchen bygger på årtiers erfaringer. I Göttingen har man i næsten 50 år arbejdet med enheder – både nyfabrikerede og renoverede. Og det kan betale sig. En renoveret enhed er cirka 30 procent billigere end en helt ny. Uanset om det er en sprit-ny eller en renoveret enhed, skal de bestå de samme skrappe tests for at komme på salgshylden.

- For os som producent er det også en forretning. Vores materialeforbrug er begrænset. Det sparer enorme mængder energi, som er nødvendig ved bearbejdning af råstoffer til nye enheder, siger værkfører Kay Kröger.

Med udgangspunkt i produktionen på fabrikken i Göttingen svarer det til, at der spares 29.000 MW timer – svarende til hvad 16 store vindmøller laver af strøm om året.

Fokus på renovering

HC-PARTS, HC-CARGO og Bosch Exchange sortimenterne er ledende indenfor renoverede dele i Europa. Udover fabrikken i Göttingen er der også anlæg i Slovakiet og Ukraine, som sætter de gamle enheder i stand.

Det forventes, at der kommer øget fokus på renovering af brugte dele. Dels ved, at de startere og generatorer, der udvikles i dag, i højre grad også tager højde for at gøre renoveringsprocessen nemmere og dermed billigere. Så der kommer helt sikkert flere artikelnumre end de 70.000 ind i systemet og gør blandt andet HC-PARTS sortimentet endnu bredere med produkter til stort set alle mærker.

Derudover har en lang række partnere og kollegaer i branchen, med Bosch i spidsen, oprettet et retur-system for gamle enheder. CoremanNet, som det hedder, sikrer en nem og hurtig returnering af brugte dele inklusive den finansielle del omkring depositum/pant. På hjemmesiden www.coremannet.com kan man læse mere om, hvordan dette serviceprogram fungerer.

Og dermed skulle der nok komme en hel del flere "pragteksemplarer" ind på Jörgs bord i fremtiden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094