23948sdkhjf

Dobbelt op på roadshow

Dette års Mekonomen Teknik Tour 2014 er et tilløbsstykke blandt landets mekanikere, der vil lære nyt og få gode leverandørtilbud.
Ikke kun Mekonomen-værksteder men også mange autoriserede mærkeværksteder møder op på dette års roadshow i værkstedskæden, Meknomen Teknik Tour 2014, der løber fra 6. maj til 3. juni med ophold i syv byer landet over. På første stop i Aalborg 6. maj måtte Mekonomen afvikle teknik-delen om udstødnings-rensesystemer og dæktrykmålere over to omgange på grund af stor tilmelding, idet det mobile "klasseværelse" kun rummer 50 personer ad gangen. Over 300 mekanikere deltog i Aalborg, og også i Viborg, hvor Motor-magasinet var på besøg, havde 350 mekanikere fundet vej.

Succesen for dette års Mekonomens roadshow tilskriver salgsdirektør Henry Petersen blandt andet markedsføring i god tid og nem tilmelding via web-kataloget. Samt spændende emner på undervisningssiden og ikke mindst, at antallet af udstillende leverandører i år er oppe på 19 i det lange telt. Udstillerne har gode dagtilbud og konkurrencer, ligesom Mekonomen selv afvikler en racer-simulator konkurrence med chance for at vinde en Formel 1 tur til Spa-banen.

- Vi har simpelthen dobbelt op på både udstillere og tilmeldinger i år og har svært ved at få armene ned. Mange autoriserede deltager, fordi de har brug for at se, hvad der sker på markedet, der jo er presset og foranderligt – også for mærkeværksteder, der gerne køber dele hos frie grossister, siger Henry Petersen.

Internt kunde-kursus

Mekonomens roadshow bliver også benyttet til at køre interne kurser for de ansatte over tre timer i hver af de syv byer. Emnet i år er "Kunden i centrum", der især handler om afstemning af forventninger mellem kunder og ansatte i Mekonomen – herunder klare beskeder og aftaler i kommunikationen. Meko-online kataloget og ny edb bliver gennemgået, herunder ASV med ordrestyring samt det CRM-lignende system Clickview, hvor Mekonomen kan følge og rådgive sine medlemsværksteder omkring salg, returvarer og dækningsbidrag så at sige time for time.

Gylle i tanken

Serviceteknikere fra Bosch fortalte på det tekniske kursus om testermåling og servicearbejde med midlerne Adblue, Denoxtronic og Ureo – der består af 37 procent gylle – som anvendes for at forbrænde renere mod Euro6-kravene. Herunder at midlerne let krystalliserer og ætser metal, så værktøj skal afskylles efter brug. Ingen af de tilstedeværende mekanikere i Viborg havde endnu arbejdet med disse midler, selv om nogle bilmodeller allerede har kørt med systemerne i 3-4 år.

Dyre dæktryk-sensorer

Også de nye krav til bilers dæktrykmåling, der bliver obligatorisk fra november i år på alle nye biler, blev omtalt. Der findes 150 typer sensorer, som højst må acceptere 20 procent afvigelse i det optimale dæktryk, herunder Continentals nye eTS indbygget i dækkarkassen. Batterier i diverse sensorer har en levetid på 3-5 år og kan ikke skiftes ud. I nogle tilfælde kan sensorer koste op til 800 kroner per styk – og dermed være dyrere end selve dækkene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094