23948sdkhjf

Få flere kunder med sociale medier

Et par profiler på sociale medier kan give flere kunder på værkstedet. En specialist giver et par gode tips.
88 procent af dem, der skal have deres bil på værksted, googler et værksted i lokalområdet – også selv om de i forvejen altid benytter et fast værksted.

Det viser en statistik fra Google, og tallene bør ifølge Mads Falk Grotenberg fra Mekonomen Autoteknik - ES Motor i Brøndby få alle værkstedsindehavere til at tænke Google og sociale medier ind i deres markedsføring. Og det behøver slet ikke at koste en formue – faktisk kan man nøjes med få timers arbejde, bedyrer Mads Falk Grotenberg.

Det er muligt, at kombinationen af motorolie og Facebook umiddelbart ikke er den mest indlysende, men ifølge Mads Falk Grotenberg bør de fleste værkstedsindehavere have it og sociale medier i tankerne, hvis de vil have flere kunder i liftene.

Mads Falk Grotenberg har endda gjort det til sit speciale og afholder kurser under CAD (det kommende Dansk Bilbranche Råd).

- Jeg hjælper gerne værksteder i Nordjylland og på Fyn. Vi er jo ikke konkurrenter. Som værksted er du jo kun i konkurrence med andre inden for dit lokalområde, og jeg kan give masser af tips til, hvordan man kommer til tops i Google-søgninger.

Mads Falk Grotenberg blev intereseret i emnet, da han fandt ud af, hvor mange penge de professionelle søgeoptimeringsfirmaer tog for deres ydelse.

- Priser på omkring 40.000 kroner er ikke usædvanligt, og for et hårdt presset autoværksted er det noget af en udskrivning. Derfor satte jeg mig for selv at udvikle systemer og metoder til at komme til tops på Google, fortæller han.

Det første genvej er at oprette en Google Plus profil. Google Plus er et socialt netværk, Google satte i søen for at konkurrere med Facebook, men selv om Google Plus slet ikke er i nærheden af Facebooks popularitet og udbredelse, har det den fordel, at en profil bringer en op ad rangstien, når der søges på eksempelvis "Autoværksted Brøndby."

- Det er også en god ide at oprette en Facebookprofil til sit værksted. Stadig flere bruger Facebook som en søgemaskine, og en Facebookprofil giver desuden den fordel, at man kan være i konstant dialog med kunderne.

Opdater profilen

Dog advarer Mads Falk Grotenberg mod, at man lader en profil stå ubrugt hen.

- Man skal ikke nødvendigvis opdatere hver dag, men mindst et par gange om måneden og helst en gang om ugen, lyder rådet

Vil man være mere avanceret, kan man koble endnu flere sociale medier til sit værksted.

- Jeg har lavet et pc-program, der automatisk overfører mine opdateringer til de forskellige platforme. Så behøver jeg ikke manuelt sidde og opdaterer, siger han.

- Og heldigvis er de enkelte medier målrettet til noget forskelligt. Er man eksempelvis glad for at tage billeder, men hader at skrive, er det måske på Instagram, man skal gøre en indsats. Det gælder om at finde sine styrker og så lade sig udfolde der.

- Første skridt i din sociale mediestrategi bør være at lytte. Læs og lyt til det, dine kunder skriver, siger og gør på de sociale medier. Hvad er det, de efterspørger? Hvad mangler de fra dig eller dine konkurrenter? Hvordan vil de gerne i kontakt med jer?

Men først og fremmest gælder det, ifølge Mads Falk Grotenberg, om at kaste sig ud i det.

- Det er gratis og kan stort set kun øge omsætningen, så det gælder bare om at komme i gang, lyder rådet fra Mads Falk Grotenberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078