23948sdkhjf

Op i helikopteren og tag snakken

DEN DAGLIGE TRUMMERUM er dræbende for nytænkning. En gang i mellem skal vi bevæge os uden for virksomhedens hjemlige – og tilsyneladende trygge – fire vægge for at kunne se tingene fra andre synsvinkler. Og måske bevæge os op i fugleperpektiv – eller op i helikopteren, som en brancheekspert taler om i denne uges fagavis.

MENS BILIMPORTØRERNE TRADITIONELT laver pæne overskud, kæmper mange bilforhandlere med økonomiske problemer. Delvis på baggrund af krav fra bilimportører og -fabrikker. Nogle mærker mere end andre. Bilimportørerne har ellers en naturlig interesse i at "nurse" deres udsalgssteder, mere end at udsulte dem via urimelige krav. Derfor bør importører og fabrikker også være indstillet på at tage den dialog, som der lægges op til.

DER ER INGEN TVIVL OM, at omkostningerne må ned hos bilforhandlerne, der udmærket godt er klar over begreber som lean og effektivisering. Meget er prøvet i forvejen. Men for høje importørkrav kan let blive dråben for forhandlerne. Måske også den dråbe, der får bilforretninger til at søge over i de fries rækker. Flere frie grossister mærker en tendens til øget søgning fra autoriserede mærkeforhandlere mod billigere reservedele og øvrige produkter. Og nogle mærkeforhandlere vælger simpelthen at skifte vadested – eller sågar ride på to heste og være både mærkeforhandler og frit værksted.

EN NY FORHANDLERKÆDE FOR nyere brugtbiler, som vi skriver om i denne uge, har set dagens lys og er i markedet for at øge interessen. Det bliver næppe svært, og måske de får selskab af mærkeforhandlere, der er trætte af blå mærker og gerne forlader de autoriseredes rækker. Vi følger udviklingen med spænding.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079