23948sdkhjf

Værksteder skal tænke som McDonalds

Det kan være brugbart at se autobranchen med nye øjne. Og her kan McDonalds bidrag med innovative idéer.
Det er ikke, fordi fastfood-giganterne er på vej ind på bilmarkedet. Ellers er den nyhed gået denne redaktion forbi. Men faktisk kan de give værdi til bilforhandlere og andre i autobranchen, hvis man henter inspiration derfra. Det, og flere andre ting, var budskabet på Biløkonomdagen 2014, som blev afholdt på DI’s kursuscenter i Nyborg 19. juni. Her var der indhentet inspirerende kræfter, som tilsammen gjorde det til en dag med stor værdi.

- Det er ottende gang, at vi afholder biløkonomdagen. Her sigter vi efter at lave et program, hvor folk kan tage noget med hjem. Der findes mange foredrag, man kan gå til og høre noget spændende, men her vil vi gerne have, at folk lader sig inspirere og få værktøjer med herfra. Derfor arrangerer vi disse workshops som en del af programmet, siger Finn Rolighed, koordinator for biløkonomuddannelsen.

Netop for at sikre at deltagerne fik noget med hjem, var det biløkonomuddannede Ahmet Günes, der fortalte og instruerede i brugerdreven innovation, som også var dagens tema. Han er tidligere hædret blandt "top 100 danske erhvervstalenter" og styrer nu et talentprogram ved siden af sin foredragsvirksomhed. Det var ham, der bragte McDonalds, Ikea og andre store virksomheder på banen i en øvelser, der kaldes "brand mash-up".

Her skulle de mere end 60 deltagere, fordelt på otte grupper, som en af opgaverne kigge på salg og eftermarked i autobranchen med helt nye briller. Et hold havde Disney som partner og introducerede muligheden for at børnene kunne tage kørekort i salgsafdelingen – som kendt fra Legoland – med sloganet "Det skal være et eventyr at købe biler for alle". Og McDonalds-gruppen tilførte konceptet "Fix It Fast" med udgangspunkt i fastfood-kædens Drive-in-koncept, hvor et helt team af mekanikere arbejder på bilen samtidig.

Uden for åbningstid kunne kunderne så benytte værkstedet til gør-det-selv-arbejde med hjælpevideoer samt mulighed for at konsulentere mekanikere via en app.

- Det er en myte at tro, at ideer kun kommer fra kreative folk. Alle kan få ideer, og i netop autobranchen kan alle være proaktive, siger Ahmet Günes.

Og netop det med at få ideer er muligt, hvis man er åben og kigger de rigtige steder. I workshoppen blev der på meget kort tid udviklet mange interessante ting, som deltagerne kunne tage med hjem til arbejdet i bilbranchen. Generelt har Ahmet Günes et godt råd.

- Det er vigtigt at tale med kunderne og finde deres behov. Lav nogle dybdegående interviews med dem og få derigennem data. Når den er tilgængelig, så er det nemt at få ideer til, hvad man kan gøre bedre, siger han.

Fremtidens udfordringer

Det var ikke kun den tidligere biløkonom, der var på talerstolen i Nyborg. René Tønder Nielsen, tidligere direktør for Bilbranchen under DI og nuværende bestyrelsesmedlem i flere virksomheder i autobranchen, lever i dag også af at rådgive og holde foredrag i sit firma udvikling a/s. Netop udvikling og trends gennemgik i branchen gennemgik han og havde masser af input til, hvilke udfordringer forhandlerne står overfor, eller i hvert fald snart vil møde. Via ophold i USA har han et indblik i, hvor autobranchen er på vej hen. Her viser trends sig som regel nogle år før, de kommer til Danmark. Og i staterne er de eksempelvis ved at afskaffe sælgere, ligesom de "holder åbent" om aftenen ved hjælp af online support på nettet. Generelt er René Tønder Nielsens gæt, at der i 2025 kun vil være udsalgssteder i de 27 største, danske byer.

Det blev også til et indblik i, hvordan strategien de kommende år er for Nic. Christiansen Gruppen. Økonomidirektør Jan Stærmose-Enke gav et interessant indblik i, hvilke overvejelser de har haft, da køreplanen frem mod 2016 blev lagt, og hvordan de vil hæve virksomhedens overskud markant til 150 millioner kroner.

Temaet for brugerdreven innovation vakte interesse, og fremtiden må vise, om der dukker virksomheder om i bilbranchen inspireret af McDonalds og Ikea. Det kan i hvert fald være gavnligt at tænke ud af boksen i jagten på nye ideer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078