Sensorer skal holde fælgsalget i gang
De kommende regler for TPMS-systemer har betydning for mere end blot dæktrykket. Derfor er Alcar, der ellers kun gør sig i fælge, klar på markedet, hvilket de markerer med landsdækkende roadshows.
- Det gør, at vi kan levere en færdig løsning via vores webshop. Vi kan fortælle værkstederne, om de skal vælge den ene eller anden sensor, så den passer præcis til de fælge, de er ved at købe. Men også om den passer til det værktøj, de har ude på værkstederne, siger Michael Rabjerg, salg og marketing hos Alcar.
Interesse for sensorer
Deres løsning samt viden om TPMS uddelte de i syv byer på et roadshow fra 16.-24. juni. Fra Herning over Odense til Glostrup var der alle steder stor interesse.
- Generelt har der været god interesse for vores roadshow. Der er mange mennesker, der har spørgsmål, som vi kan besvare. Ofte har de bare hørt om eller set TPMS-systemer, men ikke selv prøvet kodningssystemer og haft en sensor i hånden, siger Michael Rabjerg.
Alcars sensor "T-pro" har en programmeringstid på bare otte sekunder. Det værktøj, de har til kodning af sensorerne, er leveret af ATEQ, og har fået navnet Alcar VT56 OBDII. Den er designet til at kunne aktivere alle TPMS-sensorer og ikke mindst overføre data ved brug af OBDII-stikket, så man kan nulstille ECUen, når en sensor skiftes, eller man ændrer position på hjulene.
Udover deres fysiske produkter arbejder arbejder de i øjeblikket på en stor opdatering, der vil være tilgængelig i midten af august. Alt i alt er det håbet, at sensorerne kan sørge for, at de også i fremtiden kan sælge masser af fælge. Men salget af sensorer er også en ekstraindtægt, som i dagens marked naturligvis ikke er en negativ ting.
- Vi håber selvfølgelig også, at fordi vi har et fuldt system, så kan vi generere noget mersalg, fortæller Rune Olsson, salgskonsulent for Sjælland og øerne.
Alcar har mere end 80 designs fordelt over de fire brands AEZ, DOTZ, Dezent og Enzo.