23948sdkhjf

SF vil stramme miljøkravene

Det tidligere regeringsparti presser for afgiftsændringer inden folketingsvalget.
- Afgiftsomlægningen bør komme inden valget, siger skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF).

Hun håber, at regeringen snart opfylder regeringsgrundlaget - der er skrevet sammen med SF - og gør det billigere at køre miljørigtigt.

- Jeg kritiserer ikke skatteminister Morten Østergaard (R), men opfordrer til at der snart sker noget. En omlægning kan klares det inden for det eksisterende system, siger Lisbeth Bech Poulsen.

SF'eren trækker på sin professionelle optimisme, når hun gås på klingen og skal vurdere regeringens arbejde med en omlægning på denne side af folketingsvalget senest 14. september næste år:

- Man skal ikke undlade at gøre noget ved det, fordi det er svært og omfangsrigt. Vi kunne indrette systemet smartere.

Først og fremmest foreslår Lisbeth Bech Poulsen, at den brændstoføkonomiske afgiftsskala strammes og gøres dynamisk, dvs. strammes i takt med den teknologiske udvikling.

Det vil indbringe godt 3 milliarder kroner, hvis skæringspunktet for nedslag/tillæg hæves med 5 km per liter, dvs. fra 16 til 21 km per liter for benzinbiler og fra 18 til 23 km/l for dieselbiler.

Til sammenligning er gennemsnittet allerede deroppe. Nyregistrerede bilers energieffektivitet var 21,25 km per liter benzin og 23,52 km/l diesel for et-to år siden. Gennemsnittet opgøres til 22 km/liter, oplyser Skatteministeriet.

Efter adfærdsændringer vil de 3 milliarder kroner dog svinde ind til 1,1 milliarder kroner efter en tur gennem regeringens regnemaskine.

De penge vil SF bruge til at fremme elbiler og andre biler med alternative brændstoffer. Det skal ses i lyset af, at kun el- og brintbiler er omfattet af nulafgift til og med 2015.

- Elbiler er på sigt det rette valg, men det er ærgerligt, at hybridbiler ikke præmieres som en trædesten på rejsen hen mod elbiler, siger Lisbeth Bech Poulsen.

Femdoblet filterafgift

SF vil også gerne hive én milliard kroner hjem ved at forhøje den særlige afgift på dieselbiler - partikeludledningstillægget - fra 1000 til 5000 kroner. Samtidig skal indføres et krav lukkede filtre, der opfanger de farlige små partikler.

300.000 bilejere har fravalgt filteret og betaler afgiften, mens blot 1300 har påmonteret filteret, begrunder Lisbeth Bech Poulsen ønsket om en større økonomisk tilskyndelse til montering af lukkede filtre.

Skatteminister Morten Østergaard advarer imod en høj filterafgift som en varig finansiering af bilafgiftsreformen.

- Beløbet vil reduceres forholdsvis hurtigt i takt med, at bilerne udgår af bilparken, fastslår Morten Østergaard med henvisning til bilparkens alder og nye motornormer.

Han vil ikke anbefale eftermontering af lukkede partikelfiltre på grund af de begrænsede tekniske muligheder og omkostningerne herved.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115