23948sdkhjf

Regeringen drøvtygger på reform

Skatteminister Morten Østergaard (R) taler behovet for en afgiftsreform på biler ned.
Indførelsen af brændstoføkonomisk fradrag/tillæg i 2007 har været så stor succes, at behovet for en miljøomlægning af bilafgifter er mindre påtrængende. Det mener skatteminister Morten Østergaard (R) efter han mandag 23. juni var indkaldt i samråd om regeringens bebudede afgiftsomlægning, som står anført i regeringensgrundlaget. Han var blevet indkaldt af SF’s Lisbeth Bech Poulsen, som ville have svar på, hvornår regeringen ville spille ud med den bebudede afgiftsomlægning.

- Danmark har allerede et system, der tilskynder til at købe energirigtige biler, fremhæver skatteminister Morten Østergaard (R). I perioden 2007-2012 er nyregistrerede bilers gennemsnitlige CO2-udledning faldet med 27 procent, mens gennemsnittet for EU er 17 procent.

En reform af bilafgifterne synes længere borte end da initiativet blev indskrevet i regeringsgrundlaget for snart tre år siden.

- Regeringen har ingen aktuel plan om at fremsætte et sådant forslag, fastslog skatteministeren. Der er dog ikke tale om, at initiativet fjernes fra regeringsgrundlaget.

- Regeringen overvejer fortsat forskellige modeller for afgiftsomlægningers virkning for klima og miljø, bilernes økonomi osv. Vi analyserer videre og har ikke en aktuel tidsramme for at fremlægge en eventuel reform, sagde Morten Østergaard efter at have oplistet alle besværlighederne.

Danske husholdninger ejer biler for omkring 245 milliarder kroner, hvoraf halvdelen er registreringsafgift, fremhævede han for at illustrere, hvor kompliceret, følsom og risikabel en afgiftsomlægning er.

Hensyn til trafiksikkerhed

Fradrag for nye former for sikkerhedsudstyr inddrages af hensyn til trafiksikkerheden, når man kommer så langt.

- Regeringsgrundlaget sigter på miljø og klima som de bærende hensyn (i afsnittet om bilafgifter, red.). Jeg vil bare sende det signal, at jeg er åben for diskussionen om at styrke trafiksikkerheden, siger Morten Østergaard.

Man må afvente til sin tid at se den tekniske udformning på dette område som de øvrige spørgsmål i en samlet omlægning, da skatteministeren endnu engang understreger, at regeringen ikke har aktuelle planer om et udspil.

Skatteleg med årstal

Partiernes politik afspejles i valget af år som udgangspunkt for afgiftsomlægning. En omlægning af bilafgifter til glæde for klima- og energivenligere biler skal indbringe statskassen det samme efter som før. Imidlertid er der mindst tre udlægninger af betingelsen om en provenuneutral omlægning.

Færre som i 2020

Skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) har kig på 2020, som byder på det laveste afgiftsniveau. Regeringsøkonomerne har nemlig skåret en fjerdedel af den forventede købsafgift ned til 0,9 procent af bruttonationalproduktet i 2020.

Hælder til 2014

Andre tager et her-og-nu udgangspunkt i 2014 eller hvornår en reform måtte blive gennemført. Det kunne være Morten Østergaard (R), som ikke vil betale for reformen: - Vi vil ikke have penge op af lommen.

Flere som i 2011

Skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF) mener, at udgangspunktet må være de forholdsvis høje afgiftsindtægter i 2011, så staten genvinder faldende indtægter fra bilafgifter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141