23948sdkhjf

Danmarks femte tankstation til gasbiler

Målet er ti danske gastankstationer inden året er omme, vurderer HMN Naturgas I/S.
I dag onsdag den 28. maj kl. 14.30 indvies en ny tankstation til gasbiler i Tarm i Vestjylland. Det sker i forbindelse med arrangementet "Grøn gas på vej i Ringkøbing-Skjern".

Stationen er Danmarks femte gastankstation og den første i Vestjylland. De øvrige fire stationer ligger i henholdsvis København, Odense, Fredericia og Skive. Og i juni åbner HMN-koncernen også en station i Frederikssund og en i Gladsaxe.

Tankstationen i Tarm er kommet til verden som led i et samarbejde mellem HMN Naturgas-koncernen, som er Danmarks største gasselsskab, og renovationsselsskabet ESØ 90 I/S, som ejes af Ringkøbing-Skjern og Varde Kommuner. I første omgang skal tankstationen bruges af fire skraldebiler. Senere forventes det at selskabets vognmænd til sammen vil have cirka 30 lastbiler på gas.

En blanding af naturgas og CO2-neutral biogas

Der er tale om komprimeret naturgas, også kaldet CNG (Compressed Natural Gas). Naturgassen blandes dog op med biogas via statskontrollerede certifikater. Det svarer til, at bilerne i Ringkøbing-Skjern kører på 75 procent naturgas og 25 procent biogas. Senere vil andelen af biogas stige. Biogas er en fordel for klimaet, fordi den er CO2-neutral. Samtidig udleder gasbilerne ingen sod og giver færre lugtgener end dieseldrevne skraldebiler.

- Det er flere års hårdt arbejde, der nu bærer frugt, med åbningen af tankstationen. Chaufførerne fortæller, at det minder meget om at køre i en almindelig lastbil på diesel, men med en mere blød gang. Samtidig støjer gasbilerne væsentligt mindre end dieselbilerne. Og så er der jo en væsentlig klimafordel ved at bruge biogas, siger direktør for ESØ 90 I/S, Tommy Falk-Petersen.

Han understreger, at det også er meningen, at andre gasbiler skal kunne bruge den nye tankstation.

- Vi har søgt om tilladelse til, at også andre firmaer samt private kan bruge tanken. Men ansøgnin-gen, der kræver et tillæg til den nuværende lokalplan, er først i høring nu, oplyser Tommy Falk-Petersen.

Ti gastankstationer i år

Ifølge HMN Naturgas I/S forventes det samlede antal af gastankstationer at være over ti inden årets udgang.

- Vi kan jo etablere gasstationer næsten overalt i Danmark. De første er bygget, og flere er på vej. Vi håber, at de ting vi nu sætter i værk kan give inspiration og bidrage til at mindske noget af den usikkerhed om gasdrevne køretøjer, som jo fortsat hersker i Danmark. I andre EU-lande er gasbiler for længst slået igennem, og nu sker der også noget herhjemme, siger Susanne Juhl, adm. direktør i HMN Naturgas I/S, som er moderselskabet i HMN-koncernen. Koncernen ejes af 57 kommuner i hovedstadsområdet og Midt- og Nordjylland.

Gasdirektøren peger på, at flere kommuner og trafikselskaber viser interesse for lastbiler og busser på gas.

- Der tales meget om el til personbiler. Men når det gælder de tunge køretøjer som lastbiler og busser, er naturgas og biogas mere oplagt. De tunge køretøjer kører længere på gas end på el. Og ud-ledningen af CO2 reduceres. Især når der kommer mere biogas ud i naturgasnettet. Denne biogas kan kommuner, vognmænd og trafikselskaber købe via certifikater, siger Susanne Juhl.

3000 gastankstationer i EU-landene

I andre EU-lande går det anderledes stærkt med at etablere tankstationer til gasbiler. Alene i de seneste fem år (2008 - 2013) er antallet vokset med 35 procent – fra 2194 til 2967. Det fremgår af en ny opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center A/S (DGC) netop har lavet for HMN Naturgas I/S.

Italien topper listen med 959 stationer skarpt forfulgt af Tyskland med 915. Sverige indtager tredjepladsen med 195 gastankstationer.

Folketinget har i forbindelse med energiforliget fra 2012 afsat 20 millioner kroner til udbygning af infra-strukturen til gas til transportformål i Danmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093