23948sdkhjf

Hvad danskere ved om dæk og kørsel

Goodyears Dækbarometer 2014 er en rapport på 20 sider om trafiksikkerhed samt dæk- og kørselsvaner i Norden.
Dækbarometeret tager temperaturen på vores holdning til trafiksikkerhed, dæk og bilkørsel i Norden. Formålet med rapporten er at fremme en bevidsthed om ansvarsfuld kørsel. Rapporten ønsker også at øge bilisternes viden om dæk og at få flere til at reflektere over deres kørsel i trafikken, oplyser Goodyear Dunlop Danmark.

Rapporten er inddelt i fire kapitler. Det første kapitel handler om kørsel og trafik og handler blandt andet om, hvad nordiske bilister mener er de hyppigste årsager til trafikulykker. Andet kapitel og tredje kapitel handler om hhv EU's dækmærkningsordning og bilisternes almene viden om bildæk. Og det sidste kapitel handler om, hvordan danskerne køber dæk ifht vores nordiske naboer. Hvem træffer beslutninger om dækkøbet og hvilke kriterier, lægger vi bilister mest vægt på?

Som grundlag for rapporten har GFK Customer Research foretaget den omfattende undersøgelse. 4200 personer i alderen 25-59 år blevet spurgt om deres vaner med hensyn til dæk og bilkørsel. Undersøgelsen er gennemført i januar 2014 i blandt andet Danmark, Sverige, Norge, Finland.

Blandt de vigtigste konklusioner i rapporten kan nævnes:

Kendskabet til EU’s dækmærkningsordning er steget mest i Danmark

Danskerne er fortsat ikke helt skarpe på, hvad den korrekte minimumsdybde skal være på sommerdæk

Hver femte dansker planlægger at købe dæk på internettet næste gang, de skal købe dæk

Næsten syv ud af ti danskere er lidt, noget eller meget påvirket af de miljømæssige aspekter, når de vælger dæk. Dermed er danske bilister de mest miljøorienterede blandt de nordiske lande, når det handler om at vælge dæk

Bremselængden på våd vej er dækkets vigtigste egenskab, når vi vælger bildæk

- Vi har alle et ansvar for sikkerhed og Goodyear er stærkt engageret i at øge trafiksikkerheden ude på vejene. Med Goodyears Dækbarometer håber vi, at flere bilister vil reflektere over deres måde at føre bil på - og om deres viden omkring dæk. For at være en god bilist er det nemlig nødvendigt med et vist kendskab til dæk, da dækkene har stor betydning for en sikker bilkørsel, siger Linda Brandelius, nordisk marketingchef hos Goodyear Dunlop Nordic.

Dækbarometeret lanceredes 19. juni og findes online via Goodyears presserum: http://www.mynewsdesk.com/dk/goodyeardunlop
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078