23948sdkhjf

Optimistiske forbrugstal udfordrer forhandlerne

Mange af landets bilejere føler, at de bliver snydt, hver gang de tanker deres bil og opdager, at den kører 25 procent færre kilometer på literen end forventet.
I realiteten er der næppe mange bilister, som kan opnå den brændstofeffektivitet, som reklamerne lokker med. Det er ikke nogen overraskelse, at reklamerne viser et skønmaleri af virkeligheden, men her handler det både om kroner og øre for bilejerne og om de politiske mål for reduktion af CO2-udledningen, mener AutoBranchen Danmark.

- Vi er glade for, at der kommer fokus på det her problem, som i den grad gør forhandlerne til skurke. Det er et kæmpe problem for bilisterne og bilforhandlerne, at testen af bilernes brændstofforbrug så åbenlyst bliver udnyttet til det yderste. Det er testmetoden, der giver fejlagtige resultater og mulighed for at optimere brændstofforbruget i en fuldstændigt urealistisk grad, men forhandlerne som står til regnskab over for kunden. Dermed bliver bilisterne taberne økonomisk, og forhandlerne står helt urimeligt tilbage med Sorteper, når ansvaret skal placeres, siger Jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

AutoBranchen Danmark har i sommeren 2014 igangsat et projekt i samarbejde med Trafikstyrelsen, som netop sigter mod at bilforhandlerne skal være bedre klædt på til at rådgive kunderne, så vi kommer ud over problematikken med de urealistiske målinger, og der sikres en bedre forventningsafstemning mellem køber og sælger om det brændstofforbrug, der kan forventes i forhold til kundens eget kørselsbehov. Projektet forventes klar til brug hos bilforhandleren i sommeren 2015.

Når bilerne ikke kører nær så lagt på literen, som forventet, har det også den konsekvens, at bilejerne skal af med langt flere penge til kørslen, end de har budgetteret med. Det højere faktiske forbrug løber nemt op i en ekstra regning på 4-5000 koner. om året til en gennemsnitlig bilist, som kører 20.000 kilometer årligt, påpeger AutoBranchen Danmark.

- Vi ser frem til, at EU forhåbentlig fra 2017 ændrer i testmetoden, så den bliver mere retvisende. En retvisende test vil også betyde, at bilejerne rent faktisk har et forbrugstal, de kan lægge deres budget ud fra, siger Jens Brendstrup.

Ny testmetode i på vej

Testmetoden til beregning af EU-normen for brændstofforbruget er fra 1970’erne og er udviklet til at måle udledningen af partikler og luftforureningen fra bilerne i højere grad end til at måle brændstofforbruget. CO2-forureningen er kommet til senere som parameter, og idet testen ikke er skræddersyet til at måle brændstofeffektivitet, giver den mulighed for en temmelig vidtrækkende fleksibilitet og svarer ikke længere til kørslen for en gennemsnitlig bilist.

Udover at testen ikke svarer til virkeligheden er det et problem, at den ikke er sammenlignelig med andre dele af verden. FN er i gang med at udvikle en ny test, der bedre skal svare til dagligdags brug af bilerne og forhindre snyd, som at tape bilerne til for at mindske vindmodstanden, slukke aircondition-anlægget og skrue bremseklodserne ud, oplyser AutoBranchen Danmark.

Europa Kommissionen har i 2012 fremsat et forslag til en ny testmetode, og forslaget er tidligere i 2014 vedtaget i Europa-Parlamentet. Der er dog stor modstand fra de bilproducerende lande, særligt hvis kravene til brændstofeffektiviteten ikke justeres, men skal opnås med den nye og mere realistiske test, så der skal gøres nye teknologiske landvindinger for at nå målsætningerne.

På den anden side af Atlanten, har USA siden 2008 brugt en ny testmetode, som løber over længere tid og blandt har hurtigere accelerationer, og hvor bilerne skal op på en højere tophastighed end i den europæiske test. Det betyder, at testen er langt mere retvisende i forhold til det forbrug, som en gennemsnitlig bilist kan opnå i modsætning til den europæiske test, hvor forbruget typisk ligger 25 procent højere end det beregnede.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078