23948sdkhjf

Leg med dukker i ramme alvor

| Af Kim Lesanner | Tip redaktionen om en historie

Danmarks eneste crashtest-center, Dahl Engineering, har succes med at træk- og kollisionsteste en række produkter med sine milliondyre crashtest-dummyer under streng kontrol og kilovis af papirdokumentation.

En hel familie er linet op på rad og række, klar til at blive hamret ind i en barriere for derefter at blive målt og vejet. Og der er pris på deres hoveder: Op til 1,2 millioner kroner stykket, hvis de har "pæren" i orden – altså at der er indbygget tryk-sensorer i hoved, bryst og ben. Nogle crashtest-dukker – også kaldet dummyer – er blot ballast uden dyr indmad. Så er prisen fra den amerikanske leverandør "blot" 400.000 kroner.

Vi er på besøg hos Danmarks eneste certificerede crashtestcenter, Dahl Engineering, der siden 2003 har ligget i et industrikvarter i nordvestjyske Thisted, hvor stifteren selv er fra.

Claus Dahl Pedersen er vokset op med sikkerhedsprodukter om ørene, idet han, sammen med sin far og bror, stiftede sæde-firmaet Jany i 1990, der blev solgt til svenske BEGE i 2001. Claus Dahl Pedersen fortsatte i Jany med marketing, men valgte at stifte sit eget Dahl Engineering efter en klausulperiode. Han så et marked for test- og prototypeudvikling, og opbygningen af landets første, og, indtil nu, eneste crashtestcenter blev godkendt efter alle tyske kunsters regler i 2008 som testlaboratorium. I dag er der kun cirka 10 procent produktsammenfald med faderens gamle virksomhed på de svenske hænder.

Tocifret vækst

Og det er gået godt for Dahl Engineering. Lige siden starten har de røde murstensbygninger og de seks fast tilknyttede medarbejdere genereret tocifrede vækstrater, undtagen i 2010 og 2011. Rekorden er 103 procent vækst i 2008, og den bliver 30 procent i år, forventer Claus Dahl Pedersen af sin enkeltmandsvirksomhed, der således ikke behøver at offentliggøre regnskaberne.

- Jo, vi lever da op til Gazelle-kriterierne for en succesomtale på erhvervssiderne i Børsen. Men jeg har ikke lyst til, at andre skal snuse til vores regnskaber – for vi er jo en dybt specialiseret nichevirksomhed, forklarer Claus Dahl Pedersen. Han viser optændt og engageret rundt på de 1600 kvadratmeter crashtestcenter med produktionsfaciliteter til også prototype-arbejde. Hele 95 procent af omsætningen fra produktkataloget, med især kørestolskomponenter, til biler kommer fra eksport.

Vigtig kalibrering

For enden af lokalet arbejder en tekniker i blå kedeldragt intenst. Han er fra certificeringsvirksomheden Force Technology og i gang med den obligatoriske, årlige kalibrering af Dahl Engineerings såkaldte vejeceller til træktest. Altså dér hvor forankringspunkter til sæder og sikkerhedsseler trækprøves med store jernkæder, så deformationen kan måles med den forudsatte belastning. G-sensorer sendes til Tyskland for kalibrering, da man har stor ekspertise via den tyske bilindustri.

- Vi måler i kilonewton i forhold til en referencecelle. En påvirkning på 20 G er lig med 20 gange Jordens tiltrækningskraft, lyder en forklaring fra Force-teknikeren. Allerede her fornemmer man tungt ingeniørarbejde og kilovis af dokumentations-rapporter.

Elefantfod i maven

Inden trækprøvning og de cirka 150 årlige crashtest udmåles geometrien for befæstigelser af beslag til seler i bilens stolper og bund ud med laser.

- Det hele handler jo om, at vi skal kunne dokumentere, at en person i en fastspændt kørestol eller et specialsæde bliver tilbageholdt korrekt, så selen ikke placerer sig forkert over kroppens bløddele under et sammenstød. Det er vores skelet, der skal tage af for selekraften – en sele i mavens bløddele vil være som at få en elefantfod i maven ved blot 50 km/t mod en mur, der svarer til en nedbremsning af bilen med 20 G. Vi ser desværre ofte, at konkurrerende produkter på markedet ligefrem bidrager mere til skade end minimerer en ulykkes konsekvenser for personen, forklarer Claus Dahl Pedersen malerisk. Af samme årsag figurerer også voldsomme billeder på firmaets hjemmeside til skræk og advarsel.

Også hovedets såkaldte fremkast skal kortlægges. Til alt crashtestarbejde benyttes en række kameraer og to pc’er med grafik fra kontrolrummet ved testbanen, når de i alt otte dummyer på skift lægger krop til udskejelserne.

Omfattende kontrol

En opbygning til crashtest tager i snit fire uger. En enkelt af sortimentets i alt cirka 3000 varenumre, et ekstruderet aluminum-beslag til et gulvskinnesystem, tog et halvt år at få godkendt. Meget produceres i dag hos certificerede samarbejdspartnere på både danske og udenlandske støberier – halvdelen af sortimentet fremstilles herhjemme. De fleste leverandører af nøglekomponenter er enten E-godkendte eller en anden form for certificering, og har dermed egenkontrol og sporbarhed, så produkter kan tilbagekaldes ved produktionsfejl. Alle dele skal testes på hver enkelt bilmodel, og afføder typisk en cirka 60 sider rapport fra samarbejdspartneren tyske TÜV Rheinland. Den største produkttest-rapport indtil nu er på 205 sider.

Bilkarrosseriets puls

- Vi tænker altid "worst case", når vi udvikler og tester, i tæt dialog med TÜV om at sætte beslag rigtigt i de enkelte bilmodeller, siger Claus Dahl Pedersen. Til en del af testarbejdet bruges en såkaldt "puls", leveret af bilfabrikkerne, der viser et karrosseris dokumenterede deformation ved crasttest – og dermed energioptaget i karrosseriet. Dermed kan Dahl Engineering indregne deformationen, når dukker spændes op i kørestole på crashtest-slæden, der forrest er monteret med en rambuk. Denne rambuk rammer ind i et antal jernstænger bag tynde eller tykkere valser – jo tykkere desto nemmere bukker jernstængerne. Karrosseriets puls – altså deformering – er lig med deformeringen af jernstængerne i opsætningen, der udregnes og tilpasses hver enkelt crashtest.

- Vi har generelt en god dialog med bilfabrikkerne, men nogle er stadig meget lukkede. Vi skal nødvendigvis have fuld 3D-adgang til bilernes opbygning, for at kunne udvikle og crashteste, ellers vil vi ikke arbejde med bilmodellen, da det bliver for udetaljeret. Vi har derfor strikse fortrolighedskontrakter med fabrikkerne – for vi kunne i princippet let rekonstruere en hel bil, da vi kan vende og dreje bilens opbygning og måle alt helt ned på millimeter, siger Claus Dahl Pedersen.

Næste uge kommer TÜV-folkene på besøg. Så vækkes dummy-familien til live, når de i voldsomme fremkast sætter deres plastikliv på spil for vores skyld – igen og igen.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nye direktører- bl.a. hos British MotorGroup, Arne Poulsen og Autogenbrug Svendborg

Skoda har lavest værditab

Plus

Spiralfjedre knækker hurtigt under stresstest

En test af spiralfjerdre foretaget for Triscan viste, at nogle af markedets billigste spiralfjedre knækkede rystende hurtigt. Triscan maner til forsigtighed.

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Stigning i indbrud og tyverier fra biler i København

Nyhedsbrev

8.318 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sjælden anerkendelse til klassisk race

Online Avis Arkiv

Super Dæk overtager drift af kæmpeværksted

Lindholm Biler i Viborg vil fokusere på brugtbilsalg og -leasing og overlader sit store værksted til Super Dæk.

Milliardbøder på vej til bilproducenterne

Analyse fra konsulentfirmaet PA Consulting viser, at top-bilproducenterne vil blive pålagt bøder på op til 14,5 mia. euro for ikke at leve op til EU’s CO2-emissionsmål

Plus

Flyvende biler og smarte byer

Fremtiden lå på lur på årets CES-messe i Las Vegas, hvor personbiler bliver til transport og mobilitet, der kører rundt i intelligente byer. Motor-magasinets Allan Bauer rapporterer fra messen.

Plus

Bilejerne vil ha’ online værkstedsbooking fra sofaen

Au2parts tilføjer et nyt bilsalgsmodul og gør online værkstedsbooking nemt for værksteder og bilejere.

Luft-leverandør godkendt til TecDoc

Og vinderne af Skills 2020 på fire hjul er …

Stor fest og lutter jubel fra salen og ”I har taget det kloge valg,” fra statsministeren fra scenen til vinderne af DM i Skills 2020. Se billeder af alle fire!

Video
Se den vilde Mercedes AVATR køre

Plus

Derfor er Skills er vigtig for autobranchen

Der er ingen tvivl om, at de involverede aktører omkring Skills er begejstrede for, hvad de unge kan vise – men det er også en nødvendig satsning

Plus

Massefyringer lurer - staten vil hjælpe tysk bilindustri

Plus

Uret tikker for bilforhandlere - "trappemodellen" træder i kraft om to uger

Fra den 1. februar er der nye regler for bilforhandleres garantistillelse overfor Skat. Nogle forhandlere kan stige fra en halv million kr. til måske fem mio. kr. i garanti.

Plus

Nye tal: De klimabevidste vil købe Tesla og Citroën

Købere af tyske premiumbiler bekymrer sig mindst om klimaet, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Bilsalg i ti år: Vindere og tabere i 2010’erne

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

Plus

Direkte fra Bella - så er der fuld fart på Skills

De næste tre dage er der Skills 2020 i Bella Center, hvor 22 unge fra autobranchen viser de evner, som skal lokke flere unge til i fremtiden. Motor-magasinet rapporterer fra Bella Center

Plus

TCR i motorsporten - nu med Sylvest og Magnussen

UGENS LEDER - ... om de frie værksteders udfordringer

Plus

Lad os lære af norske elbil-udfordringer

Plus

Støddæmpere skal altid skiftes parvis

Nu starter DM i Skills

Plus

Tallene er klar: Der ER konkret salg i nytårskure

Plus

Ny topchef hos Ford-Danmark

Tegee-dan ansat død i skiulykke

Plus

Status med klage efter klage - et årti med forbrugerklager

Det kæmper de om til Skills

UGENS LEDER - ...om de nye muligheder i vores branche

Plus

Næstved-grossist i nye hænder

Ghosn stikker af på ren James Bond-maner

Plus

Stærke/vilde/super tal fra Tesla i 2019

Autoteknolog - nu på Sjælland (eller Zealand!)

Se alle Medlemmernes egne nyheder

8 nye referencer i programmet af ekstra vandpumper

Værktøj-/Topnøglesæt til lave priser.

Kia Niro PHEV MY20 10/19 fast og aftageligt anhængertræk

Supra med fire cylindre – blasfemi eller vejen til køreglæde

Spot Tilbud På Ergonomisk Løft Og Transport Af Hjul

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Det her bruger din headhunter sin tid på

Arbejdsbeklædning

Gemmer du dine køresedler?

Hurra! Porsche 718 GTS får seks cylindre igen

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

Stort udvalg af Bremsekalibre til lave priser,

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Bilbytterpriser runder 40.000 leads

Nyt Lager- og Værkstedsinventar Katalog Ude Nu

Peugeot 508 SW II Anhængertræk

Ny inspiration til arbejdet med aktivering af ledige

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Bosch og Valeo viskerblade.

Udsugning af svejserøg, dampe og støv

Endelig – Toyota RAV4 Plug-In Hybrid

Har du fået REOLER på hjernen?

Dansk Anhængertræk GDW på Automässen i Gøteborg

Aftrækkere/sæt

Stærk profil styrker salgsindsatsen hos Hans Schourup

Send til en kollega

0.157