23948sdkhjf

Kunsten at kalibrere

Medlemmerne fra CAD i Midtjylland fik i sidste uge indsigt i, hvordan variable turboer renoveres og kalibreres for at kunne give den største og mest optimale ydelse.
Også turboladere undergår løbende teknologiske forbedringer og ændringer. Styringen af turboens geometri varetages i stigende grad ved hjælp af vakuum eller ved hjælp af en elektronikboks med en indbygget servomotor, som mere nøjagtigt end før kan styre trykket i forhold til omdrejningstal og belastning.

Går en af disse elektroniske gearbokse i stykker, kan man ikke bare montere en ny, for den skal kalibreres, så den kan arbejde helt nøjagtigt og korrekt i forhold til turboladeren. Er det i stedet selve turboladeren, der går i stykker, kan man for den sags skyld heller ikke bare sætte en ny på og montere en gammel eller ny boks. Alt det og meget mere var medlemmerne for CAD’s afdeling Midtjylland kommet til Esbjerg Cylinder Service for at høre nærmere om.

Skal passe

- Vi var klar over, at vi måtte ruste os til at kunne renovere de nyeste variable turbotyper, altså både dem med vakuumstyring og dem med elektroniske gearbokse. På den store automesse i Frankfurt så vi maskinerne fra de femten udbydere, der var på messen. Vores valg faldt på maskinen fra Turbo Technics ud fra den betragtning, at fabrikken også leverer turbokalibreringsmaskiner direkte til verdens største turbofabrikanter, og desuden har vi også turboafbalanceringsmaskiner fra samme producent.

- I dag er det muligt at få elektroniske gearbokse som eftermarkedsdele til de nye turboer, og den nye maskine sætter os i stand til at kalibrere de to dele, så de spiller hundrede procent sammen overalt, siger Ditlev Meinertz fra Esbjerg Cylinder Service

Er online

Maskinen opererer inden for meget snævre tolerancegrænser, og hver morgen skal maskinen selv kalibreres, så den arbejder ud fra de korrekte lufttryk. Maskinen står i forbindelse med firmaets database i England, og når turbonummeret er tastet ind, kommer indstillingsværdierne frem på skærmen. Dernæst måles aktuatorens vandring, og derefter presser maskinen luft gennem turboen - præcist som om den sad på bilen. Dataene for turboens indstillingsværdier og den aktuelle indstilling vises samtidig på skærmen. Ud fra tallene justeres der ind, så luftgennemstrømningen kommer til at passe overalt i turboens arbejdsområde. Til slut tjekkes vandringen, og det gøres for at sikre sig, at flowjusteringen ikke har påvirket aktuatorens vandring.

Gode erfaringer

- Med den nye kalibreringsmaskine har vi foretaget et stort spring fremad. De tilbagemeldinger vi får, er meget positive. Vi hører blandt andet fra dem med DSG-gearkasser, at de oplever, at bilen skifter langt bedre og mere blødt. Men vi har også selv oplevet det på tætteste hold. Turboen på vores egen varevogn trængte til en renovering. Den blev også kalibreret i den nye maskine inden montering, og på trods af den har gået rigtig mange kilometer, kører den nu som ny. Brændstoføkonomien blev bedre, og trækkraften er forøget, understreger Ditlev Meinertz.

Det faglige rykker

Omkring tredive fra CAD’s afdeling Midtjylland var onsdag aften i sidste uge mødt op for at høre mere om renovering, fejlfinding renovering og kalibrering af turboladere. Udover det var der også en guidet rundvisning på det moderne motorrenoveringsværksted.

- Hos os i CAD’s afdeling Midtjylland afholder vi både sociale og faglige arrangementer, men vi har altid størst søgning til de faglige arrangementer. Vi har fået meget ud af det, og er glade for, at Esbjerg Cylinder Service var så imødekommende, da vi spurgte om, vi måtte komme på besøg, siger Niels Erik Daugaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094