23948sdkhjf

Vejhjælp pålægges afgift

Regeringen vil pålægge autoforhandlere og værksteder, der udbyder vejhjælp, en skadesforsikringsafgift. De borgerlige stritter imod.
Alle autoforhandlere og værksteder, der udbyder vejhjælp, kommer til at betale skadesforsikringsafgift på 1,1 procent af præmien fra 1. juli 2015. Det er en ekstra udgift for branchen på omkring 10 millioner kroner, skønner CAD.

Virksomheder undgår i dag afgiften, når de ikke betegnes som forsikring og derfor ikke hører under loven om finansiel virksomhed.

Det fremgår af et lovforslag fra skatteminister Benny Engelbrecht (S), der bringer orden i to modsatrettede afgørelser angående abonnementer på vejhjælp.

En afgørelse i Skatterådet fritager ikke-finansielle virksomheder for afgiften. Men samtidig fastsår EU-domstolen ifølge Skatteministeriet, at vejhjælp er forsikringsvirksomhed uanset om det udføres af et forsikringsselskab eller ej.

Skatteministeren kunne enten sløjfe afgiften helt eller udbrede den til alle former for autohjælp for at undgå konkurrenceforvridning. Han vælger det sidste for at undgå et tab af afgiftsindtægter.

Fra højre side af Folketingssalen benyttede de Konservative, Liberal Alliance og Venstre Folketingets førstebehandling til den modsatte konklusion.

- Afgiften betyder noget, selv om det ikke drejer sig om mange penge. Det vil alt andet lige gøre det dyrere, at der kommer en sådan forsikringsafgift på vejhjælp. Det synes vi ikke er en god vej at gå, erklærede skatteordfører Brian Mikkelsen (K).

Heller ikke Liberal Alliance er positive over for den nye afgift.

- Det er ikke indlysende, at vejhjælp er en forsikring, sagde skatteordfører Ole Birk Olesen (LA). Han er betænkelig ved, at vejhjælp betragtes som forsikring og der indføres en forsikringsafgift på vejhjælpsydelser.

Venstres erhvervsskatteordfører Mads Rørvig (V) stemmer i:

- Der er faktisk tale om en skattestigning, og det er vi selvfølgelig kritiske over for. Han vil stille Skatteministeren en række uddybende spørgsmål.

- Autoværkstedernes brancheorganisation lufter en bekymring for, at der bliver skabt en konkurrenceforvridende tilstand mellem de udbydere, der opkræver vejhjælp som selvstændig ydelse, og dem, der udbyder den som en del af en pakkeløsning, fremhævede Mads Rørvig.

Konsekvenser mørklagt

Lovforslaget er barberet for økonomiske konsekvenser for staten og erhvervslivet, hvilket er usædvanligt uanset beløbsstørrelser. Det falder Mads Rørvig for brystet, at folketingsmedlemmerne ikke får oplyst betydningen for de berørte brancher.

- Det skal vi selvfølgelig have svar på, siger Mads Rørvig.

Prisen skal fastsættes

Hvis vejhjælpsforsikringen indgår i en samlet handel i forbindelse med et bilkøb eller reparation, skal afgiften beregnes på grund af den pris, som "uafhængige parter ville fastsætte for en tilsvarende skadesforsikring", hedder det i lovforslaget.

Autoforhandleren eller værkstedet skal betale afgift på grundlag af det faktiske forbrug af vejhjælp, hvis man selv påtager sig forsikringsrisikoen over for bilejeren, oplyser Skatteministeriet i en kommentar til CAD’s kritik.

Lovforslaget ventes vedtaget inden juleferien. SF og Enhedslisten sikrer på forhånd flertallet, og de borgerlige partier er i almindelighed positive. Afgiften på vejassistance er kun en lille del af lovforslaget om flere afgiftsændringer.

- Bilen er i forvejen så brandbeskattet, at vi protesterer i høringssvar hver gang, der er en omkostningsstigning på at holde bil. Det skal ikke være dyrere at have bil i Danmark, siger direktør Erik S. Rasmussen, CAD.

- Forsikringsafgiften på 1,1 procent skal beregnes på baggrund af de udfakturerede forsikringspræmier. Et forsigtigt bud er derfor, at forøgelsen måske ligger omkring 10 millioner kroner, oplyser CAD.

- Udfordringen er, at afgiften skal opkræves på vejhjælpsabonnementer. Det er ikke klart, hvad der ligger heri, herunder i forhold til eksempelvis mobilitetsgarantier.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078