23948sdkhjf

Tesla S klarer sikkerhedstest med bravur

Fire biler får topkarakter i årets næstsidste Euro NCAP-test. Blandt andet imponerer luksus elbilen Tesla S trods fravær af vigtigt sikkerhedsudstyr.
Travlheden fortsætter ved testmuren hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP, hvor årets næstsidste test tæller fem biler. Her tildeles de maksimale fem stjerner til både Skoda Fabia, Nissan Pulsar, BMW 2-serie Active Tourer og Tesla Model S, mens Suzuki Celerio skuffer med bare tre stjerner. Derudover uddeles fire stjerner i en ny gentest af Renault Megane.

Interessen samler sig mest om luksus-elbilen Tesla Model S, der er blevet den mest populære elbil i Danmark. Med fem overbevisende stjerner viser Teslaen, at den også er en sikker bil.

- Tesla Model S er på alle måder en spændende bil med både køreegenskaber og udstyrsniveau i top. Det samme bør sikkerhedsniveauet være, når man tager i betragtning, at prisen begynder ved 540.000 kroner uden afgifter. Fem solide stjerner vidner om, at Tesla Model S er en meget sikker bil. En ridse i lakken er dog, at den krævende pæletest kunne have været til en lidt bedre karakter. Mere alvorligt er fraværet af et automatisk nødbremsesystem. Det er ikke godt nok for en bil i den prisklasse, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP Søren W. Rasmussen.

Også BMWs nye 2-serie og den helt nye Skoda Fabia består med bravur til fem stjerner. Det samme gælder Nissan Pulsar i udstyrsmodellerne Acenta og Tekna, der i Danmark begge har automatisk nødbremsesystem (AEB). Det fås til gengæld ikke til grundudgaven Visia, som herhjemme derfor må nøjes med fire stjerner. Med Pulsars fem stjerner scorer Nissan således hat-trick hos Euro NCAP idet den nye bilmodel er den tredje Nissan, der opnår den maksimale Euro NCAP-score i 2014. Topkarakteren blev for nylig også tildelt den nye X-TRAIL og den nye Qashqai.

Blot tre til Suzuki

Knap så god en figur gør Suzuki Celerio, der er Suzukis nye bud på en mikrobil. Bare tre stjerner bliver det til, og dermed er det ikke en bil, FDM vil anbefale.

- Testen er på flere områder hård ved Suzuki Celerio. Eksempelvis mangler den en række sikkerhedsudstyr, og det trækker samlet ned. Derudover er den testet i en udgave uden gardinairbags, hvilket ikke gør resultatet bedre. Retfærdigvis skal det nævnes, at Celerio-modellerne har gardinairbags i Danmark, hvilket havde bragt den tættere på den fjerde stjerne. Nu bliver det kun til tre, og da FDM anbefaler, at man altid vælger biler med fire eller fem stjerner, er Suzuki Celerio ikke med på den liste, siger Søren W. Rasmussen.

En mere til Megane

Puljens sjette bil er en ny gentest af Renault Megane. Bilen blev første gang gentestet i juni, da den oprindelige test fra 2008 var udløbet, men problemer med manglende selehuskere udløste dengang kun tre stjerner. Det har Renault siden ændret, hvilket altså nu udløser en fjerde stjerne til Megane.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078