Autoteknologer udnytter generationsskifte
Ejner Hessel har ansat 25-årige Tino Christensen som værkfører for personvogsafdelingen i Aars, der med sin baggrund som autoteknolog fra Erhvervsakademi Dania i Viborg er perfekt til virksomheden. Og de vil gerne have flere som ham ind i folden.
- Mange af vores værkfører er i den tredje alder. De er uddannede mekanikere med mange års erfaring, men i de kommende år vil de langsomt være på vej væk fra arbejdsmarkedet på grund af deres alder. Vi lærte uddannelsen til autoteknolog at kende, da Tino søgte tre måneders praktik hos os, og vi opdagede, at de har mere med i rygsækken. Den teori, de har med, gør dem egnede som værkførere, fortæller HR-chef ved Ejner Hessel, Jesper Brahm.
Efter den to-årige videregående uddannelse til autoteknolog kender de studerende ikke kun en motor ud og ind, men har også indgående kendskab til ledelse, kommunikation, IT og organisationskultur. De er derfor mere teoretiske funderede, hvilket er en fordel i jobbet som værkfører.
- Udover Tino har vi ansat en autoteknolog mere og har en tredje på vej. Til næste år vil vi prøve at gafle flere, for deres faglighed passer perfekt ind i vores virksomhed, siger Jesper Brahm.
Dygtig, ung chef
Det lå ikke i kortene, at Tino Christensen allerede sidste sommer, som blot 24-årig, skulle være chef i Aars. Han er ordblind og betegner sig selv som "ikke særlig boglig". Men på både uddannelsen til mekaniker og autoteknolog scorede han imponerende karakterer. For det er nemmere at skrive om el-biler end om digte.
- Fagene og teorien kan lyde tungt, men det er det ikke, for det er noget, man interesserer sig for, og så bliver det lettere at forstå. Man udvikler sig meget gennem uddannelsen, siger Tino Christensen, der blev færdig en fredag og om mandagen startede som værkfører.
Nogle af kunderne i Aars har haft svært ved at forstå, at unge Tino Christensen var chefen, men de har hurtigt fundet ud af hvorfor. For han vil være den dygtigste og bedste til sit job. Han vil kunne svare på alle spørgsmål fra kunderne og dermed yde den service, som kunderne fortjener.
- Man skal være teknisk rådgiver på bilen, men også kundeminded. De skal have en god oplevelse, og det får de, hvis jeg kan mit kram. Derfor har jeg også været vildt glad for uddannelsen, for med den kan jeg svare på meget mere, forklarer værkføreren i Aars., der i foråret selv haft en autoteknolog i tre måneders praktik.
Mere om uddannelsen her: http://www.eadania.dk/uddannelser/teknis...