23948sdkhjf

Hvid skjorte og butterfly under kedeldragten

Hammershøj Autoophug er Danmarks ældste og et succesfuldt familieforetagende med fjerde generation ved rattet.
Der var stil over arbejdstøjet på Hammershøj Autoophug mellem Viborg og Randers, som blev stiftet af den nuværende 47-årige ejer Søren Damsgaards oldefar, Johannes Pedersen, i 1921 som kombineret autoophug, vognmandsforretning og landbrug. Bedstefar Søren, som Søren Damsgaard er opkaldt efter, overtog virksomheden, og han gik altid med pæn hvid skjorte og butterfly under kedeldragten. Søren Damsgaard er således i dag fjerde generation i Hammershøj Autoophug, og beskæftiger både sin kone Marianne og søster Inge blandt de 21 ansatte. Den 71-årige far, Knud Damsgaard, er trådt tilbage og hjælper i dag til i det omfang, han har tid og lyst.

Flere øvrige i familien driver autoophug, blandt andet en granfætter i Skanderborg og en anden granfætter i Assentoft.

- Vi er nok miljøskadede – det ligger i blodet, smiler Søren Damsgaard under fremvisningen af det store, moderne og veldrevne autoophug med 134.000 dele på lager, 2200 biler på pladsen og værksted med otte lifte. For to år siden kom en flot ny kontorbygning til med bedre arbejdsmiljø. Han husker tilbage til drengeårene, hvor turen med far og bedstefar ofte gik til Tyskland efter ophug-biler i lastbil.

- Nogen gange kunne man se lige igennem de rustne døre, når vi kørte hjemad. Den var aldrig gået i dag, funderer Søren Damsgaard og bladrer i familieforetagendets scrapbog med masser af gamle fotos og avisudklip. Han er udlært mekaniker ligesom de fleste andre ansatte – det giver en god ballast, også i salgsarbejdet, idet 80 procent af omsætningen går til landets værksteder.

Marianne Damsgaard kom med i firmaet for seks år siden og tager sig af papirarbejdet omkring bilerne. De har fire børn på 6, 8, 14 og 19 år, heraf to fælles. Den ældste er ved at uddanne sig til mekaniker. Det ligger ikke umiddelbart i kortene, at nogen af dem skal overtage virksomheden.

- De skal selv bestemme og ikke presses – men de er da velkomne, hvis de har lyst til at få en syvdages arbejdsuge. Vi bor jo lige ved siden af, og jeg har altid arbejdstøj på, siger Søren Damsgaard. Han har for første gang ansat en værkfører, da "blæksprutte-funktionen" i både salg og på værkstedet blev for meget.

Svenske tilstande ønskes

Hammershøj Autoophug er især vokset hurtigt de sidste 10 år. Det mener Søren Damsgaard skyldes krise-tidsånden med øget fokus på genbrug blandt såvel private på selvpluk-pladsen og hos forsikringsselskaberne og værkstederne, der ofte foretrækker brugte originaldele frem for nye alternative dele. Søren Damsgaard ser gerne svenske tilstande med genbrugsprocenter på 15-20 mod Danmarks blot 1-2 procent.

- Det kræver en holdningsændring hos de danske forsikringsselskaber og værksteder, og at vi ophuggere kan levere overbevisende kvalitet, siger han.

Eksporten af biler, der tidligere udgjorde 25 procent af omsætningen, døde helt i 2008 og ligger nu på 5-10 procent. Herunder hele biler til istandsættelse til især lande i Østeuropa og Afrika. Men Søren Damsgaard er sikker på, at det nye verdensomspændende danske projekt Easy Autoparts med brugte dele, han er med i, vil øge eksporten af reservedele.

Ny natlevering

Den tiltagende kvalitetsdebat omkring skadesreparation og dele i autobranchen har medført, at Hammershøj Autoophug har ombygget sig pladelager, så delene står mere beskyttet. Desuden har den kvalitetscertificerede virksomhed øget fokus på fotos, dokumentation og optimal forpakning af især pladedele med kantbånd for at kunne levere kvalitet til værkstederne.

Et skifte til natlevering via TNT skete for halvanden måned siden, så varerne nu står leveret hos værkstederne, når mekanikerne møder om morgenen.

- Vi har valgt denne løsning, selv om den er dyrere, for det optimerer samarbejdet med vores kunder, og skiftet er gået over al forventning. Og så kører vi jo selv to vareture til oplandet, siger Søren Damsgaard. Med i logistikken er også et autoophug ved Grenaa, som Søren Damsgaard købte nogle aktiver i og ansatte en sælger i 2013.

Forudser fusioner

Han er sikker på, at landets mange autoophug vil blive fusioneret de næste år på grund af generationsskifter og krav til stordrift og øget kvalitet.

- Vi ser en del useriøse spillere, der popper op for kun at tjene på at miljøbehandle biler, men de forsvinder hurtigt igen. Kommunerne bør holde godt øje med de virksomheder, der ikke overholder de krævede genbrugsprocenter omkring ophuggede biler, siger Søren Damsgaard.

Hammershøj Autoophug kræver altid forevisning af bilens papirer eller fuldmagt, og udbetaler aldrig kontanter men kun betaling via bankoverførsel for at undgå at modtage stjålne eller på anden måde ikke-reelle biler – også selv om det koster en del afvisninger.

Det jern og metal, der ikke sælges som reservedele, aftager Stena.

- For der er vel en lille "jernmand" gemt i os, der beskæftiger sig med autoophug, smiler oldebarnet til den driftige stifter og bedstefaderen med butterflyen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11