23948sdkhjf

Juli-sommervarmen holdt bilsalget i koldt vand

Salget af mellemklassebiler vokser fortsat på bekostning af mikrobilerne, hvor de spritnye trillinger fra Citroën, Peugeot og Toyota dog har sat sit præg.
En marginal tilbagegang i julis varme feriemåned satte bilsalgets himmelflugt på stand by. I alt rullede 14.267 nye personbiler ud på de danske veje, og det var 53 færre end i samme måned sidste år, svarende til en tilbagegang på 0,4 procent, viser tal fra Skats motorkontorer ifølge De Danske Bilimportører.

Sommerferien satte dermed et tydeligt præg på bilsalget, hvilket er meget typisk. De seneste seks år har der i fem af årene været et relativt stort fald fra juni til juli, viser statistikken.

Samlet set ligger salget på 113.067 biler i årets første syv måneder dog stadig 6,4 procent over niveauet for 2013, og dermed har personbilssalget fortsat kursen rettet mod endnu en danmarksrekord.

- Vi oplever i disse måneder, at markedet stabiliserer sig omkring niveauet for sidste år. I juni var det marginalt over niveauet fra sidste år, og i juli lige under 2013-niveau. Samlet set er det stadig et marked med en historisk høj efterspørgsel, og vi ser fortsat en stigende tendens til, at der bliver solgt markant flere mellemklassebiler, frem for de helt små, der ellers har domineret markedet. Mange familier har opdaget de økonomiske fordele i at skifte en ældre brugt bil ud med en ny og brændstoføkonomisk. Derfor forventer vi, at salget vil udvikle sig stabilt, men positivt, i de kommende måneder siger chefkonsulent hos De Danske Bilimportører, Tejs Laustsen Jensen.

Gode samfundstegn

For fjerde måned i træk er de små familiebilers popularitet stigende, og i denne måned er markedsandelen steget med knap fem procentpoint sammenlignet med samme måned sidste år, mens mikrobilerne taber terræn, sammenlignet med sidste år.

- Det er et godt tegn, at danskerne er begyndt at købe større biler. Når troen på bedre tider vokser, er salget af de større biler også opadgående. Samtidig er der efter mange års tilbageholdenhed opstået et behov for lidt større biler, siger direktør i bilforhandlernes brancheorganisation Autobranchen Danmark, Jens Brendstrup.

De nye trillinger hitter

I sidste måned var mikrobilsalget ekstraordinært lavt, fordi mange ventede på de nye mikro-trillinger Citröen C1, Toyota Aygo og Peugeot 108, og dermed udskød deres mikrobilkøb. Leveringen af de nye trillinger er startet i denne måned, og det giver et positivt udslag i mikrobilernes markedsandel, vurderer bilforhandlerne.

- På trods af stigningen i salget af mikrobiler i juli måned kan vi se, at de slet ikke er lige så populære som sidste år. Mikrobilernes markedsandel er i denne måned faldet med seks procentpoint sammenlignet med samme måned sidste år, forklarer Jens Brendstrup.

Gode varebil-tendenser

Salget af nye varebiler steg i juli til 1821 nye biler. Det er en fremgang på 11 procent i forhold til juli 2013.

- Varebilerne fortsætter den imponerende tocifrede vækst, der kendetegnet 2014. Fremgangen har nu stået på så længe, at vi kan tale om en reel tendens, og det er et meget stærkt signal i forhold til investeringslysten og derfor for fremtidsudsigterne i erhvervslivet – særligt hos de små og mellemstore virksomheder, siger Tejs Laustsen Jensen.

Lastbiler i fremgang

Indregistreringen af 294 nye lastbiler i juli betød en stigning på knap 16 procent i forhold til juli sidste år.

- Lastbilsmarkedet er fortsat langt under tidligere tiders niveau, men vi har igennem flere måneder oplevet, at markedet vokser på linje med den flotte udvikling i varebilssalget som endnu en strømpil for en gryende optimisme i erhvervslivet, siger Tejs Laustsen Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078