Selvmål af Skat
Autobranchen Danmark: Skat skyder sig selv i foden med opsigtsvækkende tal.
- Det er en helt forfejlet tilgang at sætte lighedstegn mellem standardprisen og markedsprisen i kontrollerne. Det gælder både i teori og nu også i praksis, efter vi nu sort på hvidt kan se, at kun hver sjette bil sælges til standardprisen, udtaler Jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der dermed endnu engang kritiserer Skats avancekontroller i skarpe vendinger.
Baggrunden for Skats nye opgørelse for, hvilken andel af nye biler i Danmark, som sælges henholdsvis til standardpris og med rabat, er utallige henvendelser fra AutoBranchen Danmark. Efter en kontakt til Skats direktør, Jesper Rønnow Simonsen, har Skat nu efter godt et halvt år endelig indvilliget i at offentliggøre opgørelsen.
Oplysningerne er vigtige i forhold til Skats kontrolaktion mod bilforhandlere med fokus på flytning af avancer, fordi Skat i deres vurdering af, hvorvidt en bilforhandler har flyttet avance, tager udgangspunkt i bilernes standardpriser. Og dét på trods af, at registreringsafgiftsloven foreskriver, at markedsprisen bør lægges til grund for afgiftsberegningen, påpeger foreningen.
- Skat har i mangel af bedre valgt standardprisen som holdepunkt i kontrollerne, og det mener vi selvfølgelig er i strid med loven. Men nu viser de nye tal, at det også er helt og aldeles forkert i den virkelige verden. Det må give Skat anledning til at revurdere grundlaget for deres kontrol, siger Jens Brendstrup.
AutoBranchen Danmark vil nu arbejde videre med de nye oplysninger - både i regi af deres dialog med Skat og i det politiske system.