23948sdkhjf

Munkebjerg Hillclimb for 16. gang

Danmarks smukkeste motorløb ved Vejle Fjord med endnu bedre faciliteter for tilskuerne i den kommende weekend.
Det er ikke uden grund, at Munkebjerg Hillclimb ved Vejle Fjord regnes for landets smukkeste motorløb. Med start nede ved Fjorden gælder det om for deltagerne at køre deres historiske biler fra perioden 1920-1986 hurtigst op ad serpentinevejen til målet ved Munkebjerg Hotel. Og både nede på stranden og oppe ved mål er udsigten betagende. Børn kan bade og lege, mens de ældre generationer nyder de historiske biler.

Løbet er så populært, at man i år atter åbner hele to konkurrencer, Munkebjerg Sprint lørdag den 9. august og Munkebjerg Hillclimb søndag den 10. august. Begge løb tæller til det åbne mesterskab i Hillclimb.

Sprintløbet lørdag eftermiddag køres på en 1,2 km lang rundbane ved Bugattivej i Vejle, mens selve det legendariske Munkebjerg Hillclimb om søndagen har løbscentrum i Munkebjerg Hotels park, hvor mere end 80 til dels meget sjældne, historiske biler holder klar. Tilskuerne kan bevæge sig rundt langs hele banen fra fjord til bjerg ad afmærkede stier, eller man kan beskue bilerne i ryttergården i Munkebjerg Hotels park

Let parkering

På Munkebjerg Hotels parkeringsområde nær ryttergården er der indrettet en plads udelukkende for parkering af tilskuernes egne historiske biler. Classic Car Park er for biler fra før 1987. Det betyder ekstremt gode forhold for tilskuere med klassiske biler. Der er plads til 100 biler i Classic Car Park ved Munkebjerg Hotel og yderligere 50 biler i startområdet på Ibæk Strandvej.

Flot deltagerfelt

Munkebjerg Hillclimb er kendt for at byde på en vifte af yderst seværdige og spændende biler lige fra 1920ernes Bugatti og Alvis grand tourismobiler til 1970ernes vildeste rallybiler. Fra årene lige efter Anden Verdenskrig vil man kunne møde biler som MG TC, Citroën b 11 og Jaguar XK 140 Coupe. Mens deltagerlisten vokser dag for dag, bemærker man, at løbets tidligere vinder Jan Sørensen fra Hammel er tilbage i sin Opel Manta 400 fra 1982. Han får dog hård konkurrence af sjællænderen Per G. Hansen i en Porsche 911 RS fra 1976. De to er allerede nu blandt løbets favoritter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078