Autobranchen: Klogt at hæve befordringsfradrag
I den nye vækstplan for 2014 ønsker regeringen at styrke yderområderne. En af planerne er en håndsrækning til pendlerne i udkantskommunerne, som får et øget befordringsfradrag. Som det ser ud nu, vil vækstplanen betyde, at antallet af udkantskommuner øges fra 16 til 25. Adm. direktør i AutoBranchen Danmark Jens Brendstrup bifalder initiativet og mener, at det både er et nødvendigt og klogt håndtag at skrue på.
- Fra politisk side har man indset, at udkantsområderne går i stå uden bilen, fordi offentlig transport i mange tilfælde ikke er et reelt alternativ. Det nye væksttiltag har selvfølgelig også en positiv indvirkning på autobranchen, der med et øget bilsalg genererer flere arbejdspladser.
Udvid området endnu mere
En befolkningsundersøgelsen foretaget af Epinion på vegne af AutoBranchen Danmark viser, at næsten 25 procent af de danske bilister skulle bruge mere end 60 minutter på transport, hvis de ikke havde en bil, og i gennemsnit vil de danske bilister bruge 35 minutter ekstra i transporttid per dag, hvis de ikke havde en bil.
Jens Brendstrup håber på, at udkantsområdet bliver udvidet med endnu flere kommuner:
- Tallene fra undersøgelsen understreger, hvor afhængige danskere er af bilen. Jeg mener derfor, at man burde gøre mere for de bilister, der bruger bilen meget i deres hverdag, blandt andet ved at udvide antallet af udkantskommuner udover de 25 kommuner, der er allerede er på forhandlingsbordet. En udvidelse af antallet af kommuner vil være med til øge beskæftigelsen og dermed skabe vækst til Danmark, siger Jens Brendstrup.