23948sdkhjf

Brugtmarkedet for mikrobiler er en kontrast

Der blev omsat lige under en halv million brugte biler i Danmark i 2013, hvilket er på niveau med året før.
495.159 brugtbiler blev handlet i Danmark sidste år, og det er kun marginalt flere end 2012, hvor der, ifølge Danmarks Statistik, blev omsat 494.933 brugtbiler. Den høje brugt-omsætning de senere år skyldes især, at der er solgt rigtig mange især nye småbiler i Danmark, siger Jan Lang, markedsanalytiker på BilBasen.

Da forholdene på brugtbilmarkedet i høj grad er præget af, hvordan nybilsalget har været i de foregående år, tyder alt på, at markedet i de kommende par år vil være delt i to: De mindre biler, der har solgt ekstremt højt de seneste år, falder i pris, mens de større biler vil stige svagt eller holde et højt niveau.

Chefanalytiker i Spar Nord, Martin Lundholm, kalder det bemærkelsesværdigt, at markedet for minibiler i Danmark ikke drives af forbrugslyst, men af en udpræget spareiver, som generelt har kendetegnet den danske forbruger i årene efter krisen.

- Med de nye, og i alle henseender billige, minibiler har en del af markedet for nybilsalg så at sige revet sig løs fra konjunkturerne og lever i dag sit eget, fremadstormende liv, mener Martin Lundholm. Han tilføjer, at det relativt store værditab på minibiler kan vise sig at få betydning for den fremtidige efterspørgsel.

- Der vil helt sikkert være bilejere, som bliver overraskede over, hvor meget deres minibil er faldet i pris, og det kan anspore den rationelle bilejer til at forlænge ejerskabet og udsætte købet af en ny minibil, uddyber Martin Lundholm.

Større brugtbiler op i pris

Ifølge Jan Lang, BilBasen, er markedet opdelt i to. De større brugtbiler har gennem de seneste par år været særligt eftertragtede, og det har medført højere brugtbilspriser på eksempelvis VW Touran.

- Danskerne køber mindre nye biler og større brugtbiler. Det skyldes primært, at bilerne efter tre års ejerskab hos leasingselskaberne kommer ud på markedet til priser omkring det halve af nyprisen, så der er mange penge at spare ved at købe en brugtbil i firmaklassen, og det har danskerne opdaget, forklarer Jan Lang. Han fortæller videre, at udbuddet af de eftertragtede større brugtbiler er svundet ind i de senere år, og det er med til at hæve priserne.

Mindre brugtbiler falder

Det modsatte er tilfældet for mikro- og minibilerne. Her er der gennem de seneste fem-seks år solgt et rekordhøjt antal i Danmark af modeller såsom Toyota Aygo, Chevrolet Spark og ikke mindst den de seneste par år totalt dominerende VW Up. Mikrobilerne begynder nu at komme ud på brugtbilmarkedet i stort antal, og det får priserne til at falde. Samtidig fortsætter priskrigen på de nye modeller, og det presser priserne yderligere.

- Brugtbilmarkedet for de mindre modeller er virkelig købers marked, og netop dét, at priserne falder i øjeblikket gør, at jeg forventer en høj omsætning i den del af markedet i de kommende år, siger Jan Lang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063