23948sdkhjf

Zink giver mindre rust

Andelen af galvaniserede plade- og skarringsdele fra Klokkerholm udgør over halvdelen, og den andel er støt stigende.
Når biler skal svejses, kan der ofte være tale om galvaniseret plade, og det skal skares i, og skal derfor også være galvaniseret. Hos Klokkerholm imødekommer man disse krav, og i dag er over 60 procent af pladedelene galvaniserede, og den andel vokser. Brian Johnsen, som står for salget i Danmark, fortæller, at man i stigende grad anvender galvanisering til pladedelene.

Formbarhed og tykkelse

- Ved at vælge en pladetype, der har den optimale kombination af tykkelsen på zinklaget og god formbarhed, kommer vi tættest på det originale. Samtidig er det en pladetype med en rigtig god vedhæftningsevne, når der senere skal males.

- Den tekniske betegnelse er DX54D 140Z MB. Det er en varmgalvaniseret, zinkcoated dybtrækspladetype af høj kvalitet. Galvaniseringen består af 99 procent ren zink, og der er ingen bly i den sidste procent. Vores galvaniserede dele har gennemgået grundige tests for at sikre størst svejsbarhed og bedste vedhæftningsevne for både grunder og lak, beretter Brian Johnsen

Anvend zinkspray

Fra Klokkerholms side anbefaler man falsning, når det handler om skarringsdele, som eksempelvis skærmkanter og andet i den boldgade, når det altså kan lade sig gøre.

- Den gamle metode, med falsning af skærmen og lokning af huller i skarringsdelen, er stadig at foretrække. Det er bare ikke altid, det kan lade sig gøre rent praktisk og konstruktionsmæssigt. Derfor kan kant-kant eller en anden form for skarring være løsningen.

- Men uanset hvilken måde man gør det på, skal det udføres håndværkmæssigt korrekt, og til efterbehandling anbefaler vi zinkspray, understreger Brian Johnsen.

Stiger i udlandet

I takt med de små bilers indtog, og prisen på arbejdslønninger generelt, har man hos Klokkerholm måttet konstatere, at salget af skarringsdele er faldende her i landet.

- Til gengæld for det vigende salg på det danske marked, oplever vi en stigning på mange andre markeder, og her er der specielt tale om Østeuropa, fortæller Brian Johnsen.

Mange kombinationer

Elektrolytisk forzinkning kan enten foregå med zink, zink-nikkel, zink-magnesium eller zink-jern, og det nedfældes almindeligvis på stålet i tynde lag i størrelsesordenen fra 2 til 30 µm (1 my = 0,001 mm). Typisk er det elektrolytisk forzinkede lag på de biler, som forlader fabrikkerne fra 2-10 µm tykt. Holdbarheden er ligefrem proportional med lagtykkelsen - jo tykkere lag, desto bedre holdbarhed.

Det kan enten foregå som en varmgalvanisering eller elektrolytisk forzinkning kombineret med en efterfølgende 0,1 til 2,5µ tynd ekstra metallisk belægning og en afsluttende varmebehandling. Oftest anvendes der en metallisk forbehandling af stålpladen via pålægning af en tynd metallisk belægning. Den efterfølges af en varmgalvanisering eller en elektrolytisk forzinkning med en afsluttende varmebehandling.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094