23948sdkhjf

Fokus på slidte forruder

Efter vedtagelse og ikrafttræden af de nye synsregler for køretøjers forruder har Dansk Autoglas arbejdet målrettet videre med fænomenet haze, som er slitage af køretøjers forruder.
Dansk Autoglas har lavet en undersøgelse af, hvad der er tilgængeligt af måleapparatur, der kan måle slitagen af et køretøjs forrude, og i samarbejde med Eurogarant Danmark er det lykkedes at fremskaffe et fuldt funktionsdygtigt og brugbart apparat af høj kvalitet, der netop kan måle haze i forruder, oplyser Robert Lau fra Dansk Autoglas. Der er tale om apparatet SLI10 – "den nemme måde at måle haze" - fra firmaet JNE.

Slitage i forruden viser sig som tusindvis af mikro-ridser og stenslag fra støv, sand og småsten, der hvirvler rundt i luften og rammer køretøjers forrude, når det er i fart.

- Hoben af bittesmå ridser og stenslag forårsager at lyset spredes, når det passerer glasset, og lyset hænger populært sagt "fast" i glasset og formindsker derved førerens udsyn, samtidigt med at ridsernes spredning af lyset har en tendens til at forøge blænding af føreren. Det er denne lysspredning, som haze-måleren kan stadfæste og via et computerprogram kan omsætte til en skala for lysets spredning og dermed for hvor meget af lyset der "fanges" i glasset. Jo mere lys der "fanges" i forruden, des dårligere bliver udsynet til fare for trafiksikkerheden, forklarer Robert Lau.

Skalaen kaldes SLI (Stray Light Index),defineret ifølge en tysk standard, DIN 52298, og undersøgelser foretaget af det svenske VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) påpeger, at bilisters reaktionstid stiger kraftigt i takt med forrudens slitage. Man opdager ganske enkelt genstande og personer på og ved vejen på et meget senere tidspunkt, end hvis forruden ikke er slidt.

Også i Sverige styrkes interessen for fænomenet og direktøren for det svenske Glasbranschföreningen, Per Sjöhult, deltager i et nyt dansk arrangement med et indlæg om status i Sverige.

To danske møder

På to møder henholdsvis den 24. oktober og 12. november gennemfører Dansk Autoglas i samarbejde med Eurogarant Danmark en demonstration af apparatet, hvor det vil blive anvendt til måling på både slidt og nyt glas.

Demonstrationerne er for medlemmer af Dansk Autoglas, og de finder sted den 24. oktober hos Husmer Glas & Facade i Frederikssund og den 12. november hos Glarmester Bertelsens Eftf. i Brønderslev – begge har reparation og udskiftning af glas til biler som del af deres glarmesterforretning.

Udover demonstrationen af haze-måler vil Würth præsentere diagnose-apparatur til brug for kalibrering af køretøjers sensorer.

- Når man udskifter forruden på et nyere køretøj, er der i dag tilknyttet en række tekniske foranstaltninger, der skal fungere præcist igen, når en ny forrude er på plads – det er præcisionssensorer i køretøjerne til brug ved parkering, påkørsel og regn, og de skal være perfekt kalibrerede – det kan Würths apparatur hjælpe med, oplyser Robert Lau.

Glas til køretøjer er naturligvis arrangementernes omdrejningspunkt, og Pilkington AGR deltager med et indlæg om, hvordan glas til køretøjer produceres, og hvordan det lykkes Pilkington at opnå den høje kvalitet, der gør deres produkter til bilproducenternes fortrukne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11