23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En grøn bro til fremtiden

Den nye gastankstation, som Fredericia Kommune, Tide Bus og Naturgas Fyn står bag, blev indviet med én parade af gasdrevne køretøjer fra Odense til Fredericia.

Siden juli i år har både buspassagerer, buschauffører og sikkert også mange andre i byen kunnet glæde sig over, at gamle støjende og osende dieseldrevne bybusser har været erstattet af nyindkøbte bybusser, der kører på naturgas.





Nu er den nye kommercielle gastankstation i Fredericia også officielt indviet. Det skete i tirsdags - den 8. oktober - blandt andet med en parade af gasdrevne køretøjer, som kørte fra Naturgas Fyns hovedkvarter i Odense til gastankstationen hos Tide Bus i Fredericia. En bro som rådmand i Odense, Steen Møller (K), der også er bestyrelsesmedlem i Naturgas Syd, betegnede som endnu en bro mellem Fyn og Jylland. Han lagde ikke skjul på, at han så langt flere muligheder i køretøjer, som drives på naturgas og senere biogas, end på el, og som eneste reelle alternativ til dieseldrift.





Mere grønt



Borgmester Kenny Bruun Olsen (S), Fredericia glædede sig også over, at hans by var kommet et skridt videre i udbredelsen af gasteknologien, da en god infrastruktur er altafgørende for udbredelsen. Nu er bybusserne på naturgas, og borgmesteren kunne også afsløre, at der fra januar 2014 kører renovationsbiler i Fredericia på naturgas. Næste skridt, som allerede nu kan tages, er at private også tanker naturgas på det nye kommercielle anlæg i Fredericia. Foreløbig er det det eneste i Region Syddanmark. Det er både billigere og mere miljøvenligt end diesel og benzin, og når biogassen som resultat af affaldsomlægningen er en realitet, vil det blive endnu mere "grønt".





Arne Petersen, bybuschauffør og arbejdsmiljørepræsentant i Tide Bus, glæder sig over de nye busser:





- De er ikke så larmende som de gamle dieselbusser, og så oser og lugter de ikke. Vore passagerer, som nu har haft lejlighed til at køre med dem i et par måneder, har taget godt imod dem, og kollegerne, som kører dem, er også meget glade for dem.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096