- Nordjyderne er generelt principfaste og eftertænksomme bilkøbere, der holder sig til de mærker, som de med sikkerhed ved, der imødekommer deres behov, siger adm. direktør for BilBasen og Bilinfo, Morten Heuing, og fortsætter:
- Men det er interessant, når man samtidig ser det samlede billede for hele landet, hvor populære minibiler som Up!, Picanto og Citigo omvendt har fået mange danskere til at prøve nye og uvante mærker som bil nummer to.
Den nye undersøgelse af danskernes bilvaner viser også, at Peugeot er det mest købte mærke af nordjyderne med 15 procent, mens VW kommer ind på en andenplads med 11 procent af købene. Endelig følger Toyota på en tredjeplads med 10 procent af de samlede bilkøb i Nordjylland.
- Ligesom i det meste af landet er Peugeot, VW og Toyota også populære mærker i Nordjylland. Til gengæld viser undersøgelsen, at nordjyderne generelt kun køber et af disse mærker, mens man andre steder i landet er mere tilbøjelige til at købe biler af forskellige mærker, fastslår Morten Heuing.
Økonomisk forsigtigeIfølge cheføkonom i Spar Nord skiller nordjyderne sig generelt ud som et relativt forsigtigt folkefærd, når det handler om økonomi:
- Hvis vi perspektiverer til boliglån, så er der en klar tendens til, at nordjyderne vælger sikkert og traditionelt, mens eksempelvis københavnere er mere villige til at eksperimentere og løbe en større risiko. Og det er formentlig samme ønske om tryghed og forudsigelighed, der gør sig gældende, når nordjyderne foretrækker bilmærker, de allerede har erfaring med, forklarer Jens Nyholm.