23948sdkhjf

Delphi dieselkurser en succes

Siden september 2012 er 40 værksteder startet på Diesel Service Center uddannelsen hos Elektro Partner, og de første tre hold er gennemført med stor succes.
Danmark er det første land uden for Storbritannien, hvor man kan finde dedikerede diesel centre for eftermarkedet, der er uddannet i Delphi. Idéen er først og fremmest at uddanne personale, så de med rette kan siges at have speciale i især Delphi indsprøjtningssystemer.

Inden nytår havde de første 40 danske mekanikere modtaget deres diplom som bevis på at have gennemført to dages intensiv træning i moderne common rail teknologi hos Elektro Partner i Grindsted. I au2parts Diesel Service Center uddannelse, DSC, er det et krav, at der hvert år gennemføres kurser i dieselteknologi, udstyr og data.

Au2partner kædechef Kim Birkjær er stolt af forløbet med DSC:

- Meget planlægning, research og vurdering af markedet er gået forud. Vi har fået bekræftet, at vi har valgt de rigtige samarbejdspartnere til DSC. Dette kan nu omsættes til handling, og dermed sikker håndtering af diesel og bedre indtjening på værkstederne, siger Kim Birkjær.

Spændende OE-indblik

Hos Elektro Partner har tre medarbejdere i efteråret 2012 gennemgået det specielle Delphi diesel kursus på fabrikken. Det er en uddannelse, som videreføres år for år. Herfra siger direktør Frank Donslund, at det er stort og spændende for Elektro Partner at blive udvalgt af en producent som Delphi samt en leverandør som au2parts til at forestå den igangsatte uddannelsesrække, der fortsætter her i 2013.

- Delphi er i dag leverandør til en række bilfabrikanter, og det er spændende at få indblik i OE leverandørens verden på denne måde, siger Frank Donslund.

Elektro Partners samarbejde med Delphi startede faktisk for mere end 10 år siden, dengang hvor der var noget, der hed Delphi bremse- og sikkerhedscentre i Danmark. Siden da har Elektro Partner regelmæssigt besøgt Delphi for træning, ikke mindst inden for Delphi Diagnose, som siden har fået stor udbredelse i Danmark. Det danske tester- og datafirma sælger cirka 200 Delphi diagnoseapparater om året, så relationerne til Delphi har flere aspekter i dag.

- Vi ser, at mange af dem, som ønsker at blive DSC center, i forvejen har stor viden om diesel. Den undervisning, de modtager hos os her i Grindsted, har for alvor sat gang i en interessant udvikling både hos os og hos kursusdeltagerne, siger Frank Donslund.

Bevidst reparation

Der er solgt mange dieselbiler i Danmark med common rail eller pumpedyse teknik i Danmark de sidste 10 år. Derfor indeholder DSC kurserne også viden og træning i andre injektionsystemer end Delphi. Det er nødvendigt for at være bedst, er holdningen hos både au2partner og Elektro Partner, der gerne vil være medvirkende til, at danskernes dyrt købte dieselbiler holder i mange år. Det er heldigvis også teknisk muligt. Erfaringer viser, at dieselmotorer er utroligt holdbare. Men de går sjældent hele distancen uden nye dyser og pumper på et tidspunkt, er de to samarbejdspartneres erfaringer.

Elektro Partners hotline modtager hver dag et sted mellem 120 og 150 sager fra bilværksteder. En stor del af disse sager er dieselrelaterede.

- Det medfører i sagens natur et stort kendskab til, hvad der går i stykker, og hvordan fejlsøgning og diagnose bedst kan stilles på en effektiv og omkostningsbevidst måde. Hvis der bare rives nye dele ned fra hylderne, kan det at eje og at køre en gammel dieselbil let blive en kostbar affære, siger Frank Donslund.

DSC centrene modtager ikke bare teoretisk undervisning, men vejledes også i de mere praktiske sider af sagen. Hvad gør man eksempelvis, hvis en dyse sidder fast, som de ofte gør på visse bilmodeller? Hvis værkstedskunden skal betale for et nyt topstykke oveni udskiftning af fire dyser, må det ikke være begrundet i fejl ved brug af værktøj.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079