23948sdkhjf

Et godt år for rust-beskyttelse

Det store salg af små biler afspejler sig på den mængde af biler, der skal rustbeskyttes. Foreløbigt tegner 2013 til at blive et rigtigt godt år.
Salgschef Tom Nielsen fra Pava Produkter A/S er ikke i tvivl om, at når 2013 bliver til 2014, vil rustbeskyttelsesbranchen kunne se tilbage på et godt år med tættegnede ordrebøger. Én af grundene er ifølge Tom Nielsen, at man gik ind i 2013 med et stort efterslæb af biler, der var solgt året før, og som ikke nåede at blive behandlet inden nytår, og det forventes, at det samme vil blive gældende for 2014.

- Vi kan mærke, at hele branchen, det sig være importører, autoforhandlere og værksteder virkelig har fået øjnene op for vigtigheden i at få deres vognpark rustbeskyttet så hurtigt som muligt. Vi ser også en tendens til, at det nu også gælder nogle af de mærker, som tidligere helt eller delvist har afvist nødvendigheden af efterbehandling med rustbeskyttelse. Det er en positiv tendens. Men også de mange nye små biler bliver i stigende grad beskyttet, og det er selvfølgelig godt, for er der nogen der virkelig har behov, så er det dem. Beskyttelsen fra fabrikken er i reglen minimal, og derfor er det godt, at forhandlerne nu har fået øget fokus på nødvendigheden af at få de små biler rustbeskyttet grundigt og ordentligt.

Øget kontrol

- Vi er stolte over, at vi har FDM til at forestå kontrollerne af de biler, vi rustbeskytter. Landets Pava centre får alene gennem FDM stikprøvekontrolleret lige så mange biler som samtlige andre mærker tilsammen, og det er kun med til at gøre kvalitetskontrollen bedre. For yderligere at hæve kvaliteten, har vi øget egenkontrollen, vi afholder kurser på Auto College Aalborg, og endelig holder vi interne kurser i eget regi, udtaler Tom Nielsen.

Advarsel mod hedtvandsrens

- Det hænder, at vi hører om, at der anvendes hedtvandsrenser til afrensning af bilen. Men det er absolut ikke anbefalelsesværdigt, og burde være bandlyst. Grunden er den simple, at når vand opvarmes, mindskes overfladespændingen, og da der samtidig anvendes højt tryk til afvaskning, presses fugtigheden ind i selv de mindste spalter i undervognen. Den efterfølgende afkøling genskaber vandets overfladespænding, og derved forbliver fugtigheden i spalter, samlinger og sprækker. Og her skulle man måske tro, at en efterfølgende tørring skulle kunne afhjælpe det, men sådan forholder det sig ikke, så derfor bør hedtvandsrensning ikke forekomme, lyder den kontante udmelding fra Tom Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078