Når danske bilister køber nye dæk til bilen, er sikkerhed og pris de to alt overskyggende temaer. Det viser en nylig rundspørge blandt bilister i Danmark, der er foretaget af dækfirmaet Michelin.
Særligt vejgreb på våd vej er et punkt, hvor bilisterne vælger dækproducenterne til eller fra. Til gengæld skeler de mindre til dækkenes brændstofeffektivitet, miljøvenlighed og komfort.
- Når vi ser på svarene i vores rundspørge, er det interessant, at tidens trend med velovervejet forbrug også gælder dækkene. Forbrugerne vil have kvalitet for deres penge. Dækkene skal levere optimal sikkerhed, men de skal ikke koste en formue, og så skal de kunne holde længe, siger Peter Qvist, salgsdirektør i Michelin Danmark.
MærkningsfordelHan peger på, at EUs dækmærke, der blev lanceret i november 2012, giver forbrugerne en klar hjælp i forhold netop de købspræferencer, som undersøgelsen viser.
- EU-mærket viser blandt andet dækkenes præstationer på våd vej. Det gør det nemt for forbrugerne i købssituationen at lave en hurtig kobling mellem deres ønsker om sikkerhed og dækkets pris, siger Peter Qvist.
Det er en god ide for bilister, der ønsker optimal sikkerhed, at skele til EU-mærket. For forskellen mellem et A- og et F-dæk, når det kommer til bremselængde på våd vej, er nemlig 16-18 meter.
ParadoksPå trods af at økonomien er en vigtig faktor, når de nye dæk vælges, kniber det med den daglige pleje, som får dækkene til at holde længst muligt. For danske bilister døjer nemlig fortsat med dæktrykket, viser Michelins rundspørge.
Hele 12 pct. svarer således, at de aldrig tjekker dæktryk, mens 19 pct. alene tager trykket ved skifte mellem sommer og vinterdæk. Til sammenligning er det kun 7 pct. af de norske og 6 pct. af de svenske bilister, der aldrig tjekker dæktryk. Kun 29 pct. af de danske bilister gør som anbefalet og kontrollerer dæktryk en gang om måneden.
- Det er paradoksalt, at økonomi fylder så meget, når dækkene købes og så lidt, når først de er monteret på bilen. Korrekt dæktryk sparer nemlig brændstof og bevirker, at dækkene holder længere. For lavt dæktryk går ud over dækkenes egenskaber, så bremselængden forøges og vejgrebet reduceres, siger Peter Qvist.