23948sdkhjf

Kun hovedrysten tilovers for BilBasens angreb på Biltorvet

Bilforhandlere undrer sig over BilBasens kritik af Biltorvets markedsføring omkring besøgstal og fremgang.
- De skulle da hellere bruge noget krudt på at finde årsagen til, at bilforhandlerne har forladt dem, siger Leif Jørgensen, indehaver af Leif Jørgensen Automobiler A/S i Ribe, efter at have læst BilBasens angreb mod Biltorvet.dk i Motor-magasinet nummer 15 forrige uge. Her klandrer BilBasen Biltorvet.dk for ikke længere at ville offentliggøre sine besøgstal for net-trafik på FDIM, der kontrollerer de tilmeldte sites.

- Det er nok et forsøg på at trække opmærksomheden væk fra det, det handler om: At få solgt biler. Vi har siden 1. januar solgt 20 procent mere end sidste år, og samtidig er vores markedsføringsomkostninger faldet dramatisk. Sagen er, at det er ved at gå op for bilforhandlerne, at Biltorvet løser opgaven, og det gør tydeligvis ondt på konkurrenten, siger Leif Jørgensen.

Hos en af landets største bilforretninger, Andersen & Martini, har administrerende direktør Peter Hansen kun et træk på skulderen tilovers for BilBasens kampagne mod Biltorvet.

- De er ved at fange budskabet, men det er ikke helt feset ind: Biltorvet er helt og aldeles bilforhandlernes eget værk, sat i verden som en direkte reaktion mod de høje priser og den enorme arrogance overfor branchen hos BilBasen. Det fremstår jo nu bare endnu tydeligere, hvor rigtigt det var, at vi kom i gang med Biltorvet, siger Peter Hansen.

Jesper Seehusen fra Skoda i Helsinge er også en af de mange bilforhandlere, der trækker på smilebåndet.

- Ja, tænk engang, branchen startede jo faktisk Biltorvet i fællesskab for kun fire måneder siden, og det har allerede nu skabt lige præcis den konkurrence i markedet, som vi gik og sukkede efter. Det er helt fantastisk, som det er lykkes os forhandlere at stå sammen i den her sag, og det er da også tydeligvis kommet helt bag på BilBasen, siger Jesper Seehusen.

Langt over 50.000

Biltorvet A/S er et 100 procent brancheejet og selvstændigt selskab med over 400 selvstændige bilforretninger i ejerkredsen. Biltorvet A/S driver internet bilportalen Biltorvet.dk, der også findes som app og mobil-site.

Herfra siger direktør Claus Nyboe, at det er noget vrøvl og en totalt omvendt argumentation, når BilBasens ræsonnement bag kritikken er, at når man ikke har sine tal offentligt tilgængeligt på FDIM, så er man under grænseværdien på 50.000 unikke besøgende om ugen.

- FDIM kan ikke afgøre, om vi ligger over 50.000 unikke besøgende, før de kender dem. Marts-tallene kommer i begyndelsen af maj, og de vil vise, at vi har langt flere besøgende nu end i december og dermed er langt over 50.000 unikke besøgende. Om vi offentliggør vores tal gennem FDIM eller nøjes med at formidle dem til bilforhandlerne og aktionærerne som hidtil er en sag mellem os, forhandlerne og FDIM. Bilbasen kan stadig noget med store tal, og ud fra det forsøger de at definere forhandlernes succeskriterier, selvom det der interesserer forhandlerne er, om det giver noget salg og hvad annonceringen koster nu og i fremtiden. Mange forhandlere er ved at finde ud af, at de rent faktisk får den trafik i forretningerne, som de er vant til, også uden den sædvanlige, dyre annoncering. Og at forhandlerne begynder at kunne gennemskue, at den væsentligste årsag til, at Bilbasen stadig er populær blandt brugerne, er deres fokus på at hjælpe privathandlen, siger Claus Nyboe.

- Det er jo en sammenligning af pærer og bananer. Biltorvet.dk er ejet af forhandlerne selv og er en direkte modreaktion mod BilBasens handlinger gennem de senere år. Vi står selv til ansvar overfor bilforhandlerne, og de behøver ikke BilBasen til at fortælle dem, hvad der er vigtigt for dem. De fleste forhandlere vil formentlig se BilBasens angreb mod Biltorvet.dk som et angreb mod dem selv. Og at BilBasen, trods løfter om det modsatte, ikke er blevet bedre til at lytte til forhandlernes virkelige behov og hjælpe dem med bedre indtjening, siger Claus Nyboe.

Sammenlign os

Fra BilBasen siger adm. direktør Morten Heuing, at han gerne vil opfordre bilforhandlerne til at sammenligne henvendelser og annoncestatistikker for BilBasen og Biltorvet.

- Sammenligningen vil bekræfte det, vi hører fra bilforhandlerne: At der stort set ikke kommer leads fra Biltorvet. Vores forretning er at skaffe bilkøbere til forhandlerne, og vi holder ikke noget skjult, siger Morten Heuing, der understreger, at alle BilBasens annoncetal stammer fra officielle og offentlige tilgængelige kilder.

- Jeg vil gerne slå fast, at Bilbasen har 80 procent af de danske bilforhandlere som kunder, og de er godt tilfredse med de produkter, som vi leverer. Det bliver i øvrigt bekræftet af de forhandlere, der allerede er vendt tilbage på BilBasen, siger Morten Heuing.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187