Gylle eller gris i tanken
DEN OVER 10 ÅR gamle Peugeot er ved at falde fra hinanden, og man vil gerne købe ny bil sammen med mange af de andre, der igen i januar satte rekord i bilkøb. Men investeringen i fornyet køreglæde bliver udsat igen og igen. For der kommer hele tiden spændende nye bilmodeller, der kører længere på literen, er mere sikre og indeholder mere komfortudstyr. Og sandelig om ikke også der kommer helt nye drivmidler og ny teknologi til, som gør valget endnu sværere. For man vil da gerne køre miljørigtigt på gas, nu hvor elbilen er valgt fra på grund af rækkevidden. Eller skulle man vælge en diesel plugin-hybrid eller bare en dieselbil? Valget er svært. Ikke mindst også fordi der hele tiden bliver ændret på afgifterne i det små, så dieseldrift fra nytår nu er blevet en del dyrere, mens gas er blevet billigere. Alt imens vi venter på den helt store afgiftsomlægning, som mange i autobranchen forventer vil komme som en tyv om natten i løbet af få måneder, hvis regeringen skal holde sit valgløfte.
GASDRIFT, SOM VI SKRIVER om i også denne udgave af vores ugentlige fagblad, er en spændende energiform, der er på vej tilbage til bilernes tanke som komprimeret eller flydende naturgas eller biogas. Nuvel, gas udgør formentlig ikke den fulde løsning på landets transportbehov, men det er et rent alternativ med store perspektiver, mens vi venter på brint og vindmøllestrøm. Især er der muligheder for vores kæmpe landbrugsindustri, der står for hele ni procent af den danske private beskæftigelse med 140.000 personer i alt og tegner sig for 20 procent af vareeksporten. Der er store muligheder i at bruge gylle og affald til forgasning, til gavn for klimaet, nærmiljøet og forsyningssikkerhed til priser, vi selv er nogenlunde herre over idet alt affald i dag er ressourcer, der koster penge, fordi det kan forbruges i stadig finere tekniker og teknologier, der tvinger energi ud af molekylerne. Hvad enten det handler om biogas, biodiesel eller bioetanol.