23948sdkhjf

Eltaxaer til hovedstaden

Den 8. maj er de første el-taxaer sluppet løs i København. Det er Københavns største taxaselskab, Taxa 4x35, der kan tilbyde taxakørsel i elbiler i projektet Clean Cab. Projektet støttes af Trafikstyrelsen og er blevet til i tæt samarbejde med Better Place, Clean Charge og EA Energianalyse samt en række vognmænd.
Det er ikke lang tid siden, at det er blevet muligt for danskerne at erhverve sig en elbil i stedet for en benzin- eller dieselbil. Indtil videre har det vist sig svært at overtale potentielle danske bilkøbere om, at elbilen er et reelt alternativ. Men nu går et københavnsk taxaselskab forrest og tager ansvar og tilføjer i disse dage de første elbiler til flåden. Et initiativ, der er delvis finansieret af Trafikstyrelsen. Derfor glæder det også Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen, at de første københavnske eltaxaer introduceres i disse dage.

- For at sikre den grønne omstilling af transporten og samtidig bevare mobiliteten er der brug for erfaringer med alternative drivmidler. Elbilen er en af spillerne, som har været med et stykke tid, men som taxi er det noget helt nyt. Forsøgsprojektet kan være med til at undersøge fordele og ulemper ved elbilen som taxi og give os en pejling om, hvorvidt den egner sig til denne form for køremønster. Taxaer kører mange kilometer, og branchen har derfor et stort potentiale for CO2-reduktion, siger Carsten Falk Hansen.

Også hos taxaselskabet, der skal stå for den daglige drift, er der stor tilfredshed med, at de kan sende de første eltaxaer på gaden i København:

- Hos Taxa 4x35 har vi en klar målsætning om at være med helt fremme og præge en grøn udvikling i taxabranchen. Det gælder også vores flåde, hvor vi konstant ser på mere miljørigtige alternativer til de benzin- eller dieseldrevne biler. Som Københavns største taxaselskab har vi et ansvar for, at vi hele tiden er med langt fremme på nye ideer og prøver forskellige alternativer af, siger Jacob Gulmann, direktør for Taxa 4x35.

Projektet skal blandt andet undersøge, om el-taxaen kan komme igennem en arbejdsdag ved hjælp af batteriskifte eller lyn-opladning. Batteriskiftestationen i Gladsaxe er omdrejningspunkt for projektet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078