23948sdkhjf

Englænder i spidsen for BilBasen og Bilinfo

Med mere end 20 års erfaring fra den internationale bilbranche skal 48-årige Andrew Whitehair udvikle såvel Bilinfo som BilBasen.
Andrew Whitehair tiltrådte 1. juli, og har brugt de seneste måneder på at lære den danske autobranche at kende. Han har talt med flere forhandlere og importører og har blandt andet fremlagt sit syn på den internationale udvikling for en række af Bilbranchens forhandlere på et seminar i Frankfurt i sidste uge.

- Efter at have arbejdet med at udvikle produkter til især de engelske bilforhandlere og autobranchen derovre, hvor omdrejningspunktet har været, at forhandlerne skal tjene så mange penge så muligt, så ser jeg virkelig frem til at være en del af den danske autobranche, siger Andrew Whitehair, der har arbejdet otte år for Nissan i såvel England som Tyskland. Derudover har han arbejdet for, og ledet nogle af de største annonceringsportaler for bilforhandlerne i England.

- Jeg har to primære opgaver. Den ene er at udvikle BilBasen, så den i endnu højere grad bliver omdrejningspunktet for danske bilkøberes søgning efter biler. Den anden er at udvikle Bilinfo, så forhandlerne nemt og enkelt kan sælge deres biler. Det skal ske ved, at vi integrerer en stor mængde data ind i Bilinfo og stiller dem til rådighed for forhandlerne således, at de nemt og enkelt kan træffe beslutninger om, hvordan de skal sælge bilerne, siger Andrew Whitehair. Han tilføjer, at hans internationale erfaringer skal hjælpe til at imødekomme den udvikling, som allerede er sket internationalt, og som formodentlig vil ske i Danmark.

- Jeg har arbejdet i over 20 år i den engelske autobranche, og har været vidne til dramatiske forandringer, som eksempelvis fald i salg, mindre indtjening og en generel konsolidering af branchen. Den mest iøjefaldende trend er faldet i antallet af bilforhandlere og det faktum, at forbrugerne søger efter biler online. Her er Danmark på flere måder et forgangsland i den udvikling, og jeg vil bruge min erfaringer til at udvikle produkter, så forhandlerne er bedst muligt forberedt på at tage imod kunderne online, siger Andrew Whitehair til Motor-magasinet.

Den nye førstemand har erfaringer med såvel online marketing fra jobbet som direktør for den største leverandør af hjemmesider til engelske bilforhandlere, Razsor.com, i seks år, ligesom Andrew Whitehair har stået i spidsen for Autotrader.co.uk, der er den største engelske bilportal. Så det er en erfaren herre med dyb indsigt i autobranchen, der skal drive Bilinfo og BilBasen.

Andrew Whitehair er klar over, at BilBasen har haft en tid med heftig kritik fra bilforhandlerne, hvoraf nogle midlertidigt er stoppet med at bruge den største hjemmeside for annoncering herhjemme. Men svaret fra englænderen er enkelt:

- Jeg vil udvikle produkterne, således at de giver endnu højere værdi for den investering, som bilforhandlerne gør ved at bruge såvel Bilinfo som BilBasen. Det er ren forretning, og de bedst ydende produkter vil have størst succes, mener Andrew Whitehair, hvis kone og tre børn flytter til Danmark i forbindelse med ansættelsen.

Han overtager blandt andet det kommercielle ansvar fra Michael Bækgaard Johnsen, der starter som salgsdirektør hos Via Biler 1. oktober.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094