23948sdkhjf

Autopiloter og netværk

Bosch var med på verdens største bilmesse, IAA-messen i Tyskland, for at præsentere det sidste nye inden for bilteknologi.
Fremtidens biler er ifølge Bosch elektriske, automatiserede og indbyrdes forbundne. Det gør nemlig kørslen billigere, mindre miljøbelastende og – ikke mindst – mere sikker.

90 procent af alle trafikulykker skyldes menneskelige fejl – kørsel uden ulykker kræver derfor mere automatisering, mener Bosch, som har udviklet flere banebrydende løsninger på det felt, for eksempel ABS og ESP. I dag tester Bosch automatiseret kørsel på Tysklands veje og udvikler blandt andet en række nye assistentsystemer, som er de først skridt i retning af automatiseret kørsel.

Eksempelvis lancerer Bosch inden for et par år en udvidet parkerings-assistent. Systemet vil omfatte en fjernbetjening, der hjælper med at manøvrere bilen i overfyldte garager, og på lidt længere sigt vil bilen være i stand til selv at lede efter en parkeringsplads ved hjælp af en 360-graders videosensor.

Fuldautomatisk kørsel

Allerede næste år lancerer Bosch desuden en trafikprop-assistent. I tæt trafik med kø sørger assistenten for at holde bilen i sin vognbane, og senere vil autopiloten blive udvidet, så den selv kan skifte vognbane.

Ved udgangen af dette årti vil en decideret motorvejspilot være tilgængelig – så man kan lave noget andet, mens bilen bringer føreren sikkert frem, lover Bosch. Fuldautomatisk kørsel uden for motorvejen, kræver en hel del mere, og Bosch mener, at det først bliver muligt, når mindst 50 procent af køretøjerne deler data med hinanden i realtid – dét, forventer Bosch, sker inden for de næste ti år.

Ud over sikkerhed bidrager netværksinformation også til en bedre brændstoføkonomi, hvilket gør det både billigere og mere miljøvenligt at køre bil.

Bosch’ elektronisk styrede bremsebooster giver såvel økonomiske og miljømæssige som sikkerhedsmæssige fordele. Bremseboosteren øger elbilers rækkevidde med op til 20 procent og forkorter samtidig bremselængden. Kombineres den med ESP, kan en tredjedel af de frontale sammenstød med fodgængere forhindres på den måde.

I den helt elektrisk drevne bil kører man i stilhed og har mulighed for hurtig acceleration, og det sætter helt nye standarder for køreoplevelsen, mener Bosch - blandt andet Porsches Panamera med Bosch’ plug-in hybrid-teknologi, som var udstillet på dette års IAA-messe.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078