23948sdkhjf

Leverandører må finde nye strategier

Foreningen CLEPA hjælper sine europæiske medlemmer til at tilpasse sig nye vilkår på verdensmarkedet.
Problemerne med afsætning på de lokale markeder i Europa tvinger i denne tid underleverandørerne til at skulle tænke i nye baner. De må kigge længere væk efter vækstmuligheder og redefinere deres forretningsmodeller, ifølge de europæiske auto-leverandørers og reservedelproducenters forening CLEPA.

- Væksten de næste 10 år vil ske uden for Europa, hvor Asien vil står for 80 procent. Det er derfor altafgørende, at de større automotive leverandører lærer at styre deres drift og innovationer mod internationale markeder, udtaler CLEPA-chef Jean-Marc Gales til Automotive News Europe.

Siden Finanskrisen begyndte i 2008 er det europæiske bilsalg faldet med 20 procent til sit laveste niveau siden 1993. Over hele Europa er bilfabrikanterne i fuld gang med at skære omkostninger, ligesom der er spekulationer om flere fabrikslukninger, idet bilfabrikkerne forsøger at tilpasse kapaciteten på et passende niveau.

Analytikere i autobranchen forventer en fortsat afmatning i efterspørgslen efter komponenter, og at såvel OEM som især sekundære leverandører også må tilpasse sig. Denne trend vil blive yderligere forstærket af, at OEM-producenter omstiller deres produktion til de markeder, hvor bilerne bliver solgt. Det vil fortsætte med at skabe mærkbare problemer for de euro-centrerede leverandører.

Skærer leverandører

De europæiske reservedels-leverandører står overfor større problemer, idet bilfabrikanterne i stadig stigende grad bliver globale og derfor ønsker at reducere antallet af leverandører, de benytter, og de forventer, at disse leverandører følger med dem til nye markeder.

Eksempelvis brugte Ford sidste år 65 procent af sine globale indkøb på 104 foretrukne virksomheder mod 55 procent i 2010. Ford vil reducere antallet af leverandører fra de nuværende cirka 1260 til 750.

På samme tid kæmper autoindustrien med at finde nye veje at tiltrække yngre købere, og fokus og innovation ligger her på elektriske biler og hybridbiler, øget elektronisk opkobling og automatiske køresystemer.

Uddannet i globalisering

I erkendelse af dette pres på sine medlemmer har CLEPA, i samarbejde med Imperial College Business School, udviklet en uddannelse til den automotive industri, Global Management Program, der afholdes i London til november og i april 2014, samt i Shanghai sommeren 2014.

Programmet fokuserer på primært at hjælpe Tier 1- leverandører omkring emner som innonvation, investering og internationalisering.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078