23948sdkhjf

Mekanikere skal vide mere om dæk

Bridgestone vil give mekanikere en bedre viden om dæk og dæktyper, og Hyundais bedste mekanikere fik første uddannelses-tur på Padborg Park.
På den sønderjyske motorbane skulle mekanikerne undervises om dæk, og det foregik blandet andet i en Hyundai i20, der tydeligt viste dækkenes betydning. På en af prøveturene tager Hyundai flere kegler på glatbanen, og bilen kører mere sidelæns end fremad. Ikke engang bilens ESC-system kan redde udskridningen, og vandet står i en sky om bilen. Dækkene har forrådt både bil og chauffør, og det er kombinationen af nye fordæk og slidte bagdæk, der får bagenden til at skride ud i en overstyring, som de færreste kan redde – ikke engang moderne sikkerhedssystemer.

Det overraskede ikke Rene Larsen, der er mekaniker hos Hyundai i Aalborg.

- Vi ved jo godt, at det forholder sig sådan, at de bedste dæk skal på bagakslen, men det er meget godt at prøve det i virkeligheden, siger han og indrømmer, at de nogle gange sætter de bedste dæk foran, hvis kunden ønsker det, men som regel lader de heldigvis værkstedet bestemme.

Standardhjulene skrider

Rene Larsen er en af de 43 Masters Club mekanikere i Danmark, hvilket vil sige de bedst uddannede Hyundai mekanikere, og de har fået en kursusdag på Padborg Park, hvor Bridgestone viser, hvor vigtige dækkene egentlig er.

I øvelserne prøver deltagerne også forskellen på standardhjul og hjul monteret med lavprofildæk, hvor kørerne mærker, hvor meget mere plads standardprofilerne egentlig behøver på en keglebane, og det er ikke så lidt.

- De ting vi fortæller om og afprøver på denne dag, ved de fleste mekanikere. Men det er godt at prøve det på egen krop og få det frem i bevidstheden, siger teknisk chef hos Bridgestone Jesper Sørensen.

- For mange kunder er dæk bare de der runde, sorte nogle. De fleste tænker ikke over, hvor stor betydning dækvalg, mønsterdybde og dæktryk har for sikkerheden, før det er for sent. Det kan mekanikerne forklare for dem, da det ofte er dem, der har kundekontakten. Det bedste dæk er i virkeligheden det, du ikke lægger mærke til, siger han. Og han bakkes op af Kim Kristensen, eftermarkedsdirektør hos Hyundai Bil Import

- Dækkene kan let blive overset. Vi ser, at der er utrolig meget fokus på pris og ikke så meget på dækkenes egenskaber. Hvis mekanikerne er klædt bedre på, kan de bedre vejlede kunden til at tage det rigtige valg.

Flere kurser

Dagen på Padborg Park bød også på accelerations og bremsetest i en Hyundai Genesis 3.8 V6 og på passagerture med racerkører og Hyundai regionschef Lars Kragh fra Escobar racing til stor glæde for deltagerne, der var de første på Bridgestone dækkursus, men ikke de sidste.

- Vi mener at undervisning i dæk er ligeså vigtig som undervisning i mekanik og elektronik. Dækkene er trods alt den eneste kontakt til vejen, og uden gode dæk er de elektroniske hjælpemidler som ESC og ABS nyttesløse. Bridgestone vil gerne højne vidensniveauet i autobranchen, og derfor tilbyder vi bilimportørerne mekaniker-undervisning, siger Lars Olsson, forretningsudviklingschef hos Bridgestone Danmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078