Ajour med alverdens autobranche
● BMW vil kæmpe sig tilbage i førersædet med en model kaldet The Boss, en ny X5-version proppet med avanceret teknologi, efter at være blevet overhalet af Mercedes M-klasse sidste år.
● Den tyske kansler Angela Merkel advarer EU mod at påtvinde de tyske bilproducenter af luksusbiler tunge miljøkrav.
● Citroën vil begynde at producere en stor crossover/SUV i Kina inden 2015, der ikke skal til Europa.
● Porsche forventer vækst i Kina næste år, også i de indre regioner, efter introduktionen af den kompakte SUV Macan.
● Pininfarina er på vej tilbage, i erkendelse af at nichebiler og inhouse-bygning igen ser ud til at være efterspurgt efter den globale recession.
● Maserati forventer en salgsstigning til omkring 16.000 i år fra 6300 sidste år, drevet af efterspørgsel efter den nye Quattroporte og Ghibli model.
● BMW forventer at løse et problem med at levere reservedele globalt i slutningen af september.
● Daimler forventer en beslutning sidst på året hvorvidt man vil begynde at producere kompakt-biler sammen med Nissan på Nissant fabrik i Mexico.
● Renault og Daimler udvider deres globale samarbejde til at omfatte varebiler fremstillet i Japan, idet begge bilproducenter søger efter yderligere muligheder for fælles projekter.
● Opel har hentet den tidligere salgs- og marketingchef hos Mercedes-Benz og Smart, Peter Christian Kuespert, som ny salgschef.
● VW-chef Martin Winterkort har udtalt, at den europæiske auto-industri behøver at lukke omkring 10 fabrikker for at reducere overkapaciteten i det slunkne bilmarked.
● Renault vil opskalere biler under sit nye mærke Initiale Paris i såvel Kina som Europa for at tage kampen op med den franske rival Citroëns DS-linje.
● Rolls-Royce overvejer at følge Bentley og Maserati med en ultra-luksus SUV.
● Koreanske bilfabrikanter er stadig mere fokuseret på at gå efter de mere velstillede europæiske bilkøbere, hvilket giver General Motors mulighed for at skubbe på sit mærke Chevrolet, det tidligere Daewoo.