Trådløs opdatering vinder frem
Der er store fordele for bilfabrikanter og bilkøbere, men næppe for værkstederne, i luftbåren software.
En analyse fra Frost&Sullivan anslår, at værdien af software i bilerne stiger så meget som 50 procent i løbet af de næste syv år indtil 2020. Derfor er bilproducenterne meget ivrige for at begynde at opdatere og vedligeholde bilerne via trådløs teknologi, såkalt OTA. Denne teknologi giver også mulighed for at tilbyde kunderne nye features og funktionaliteter i bilerne uden fysisk kontakt med et værksted.
Audi begyndte for nylig at levere features såsom parkering og brændstofpriser via OTA i sin Audi Connect-løsning, mens General Motors har tilbudt OTA opdatering til bluetooth ved at bruge sin OnStar opkoblingsplatform. Både Tesla og Chrysler leverer firmware gennem 3G-dataoverførsel mellem bilen og en wifi-router. Andre bilfabrikanter, der benytter denne teknologi, er Toyota, Mercedes-Benz og BMW.
Kæmpe omvæltning
OTA er dermed en spiller i markedet, der kan skabe dramatiske omvæltninger i ønsket om at forbedre køretøjer og give større kundetilfredshed for færre omkostninger.
- Med forbundne biler på vejene er online dataoverførsel ikke længere begrænset til infotainment, siger Frost&Sullivan Automotives analytiker Krishna Jayaraman.
Firmaerne Redbend og Vector annoncerede for nylig deres OTA-løsninger, der kan opdatere motorstyringens flashdrive. En anden løsning er Symphony Telecas Insight-system, der er en omkostningseffektiv styring af softwareservice på køretøjer via diagnostik- og infotainment-platformen.
Udfordrer sikkerheden
Disse nye muligheder giver imidlertid udfordringer hvad angår sikkerhed. Software-udviklere må sikre sig, at deres fjernbetjening er krytperet for at udelukke uautoriseret adgang til bilsystemerne. De må også opstille en effektiv distributionskanal for den del af bilparken, der endnu ikke har forbindelses-moduler, samt for biler der kan forbindes via smartphones. Og så er der naturligvis udfordringer, hvis opdateringer foregår under bilernes kørsel, og noget går galt.
Indtil disse opgaver er løst, må bilejere fortsat benytte USB-dreven opdatering eller køre bilen på værksted.