23948sdkhjf

Ny teknologi gør bilen intelligent

Miljøvenlighed og trafiksikkerhed er i fokus, når Bosch udvikler teknologi til fremtidens bilpark.
Over hele verden strammes normerne for udstødningsgas og forbrug i trafikken, og det vil medføre stadig flere elektrisk drevne biler. Eksempelvis arbejder Bosch med lithium-ion-batterier, der giver dobbelt så stor rækkevidde, mens omkostningerne pr. kWh halveres. Generelt gælder det, at jo større bilen er, desto mere elektrificering vil blive krævet. I subkompaktklassen bliver benzin- og diesel-drivaggregater så effektive, at de helt uden elektrificering fint når CO2-målet for 2020. I den kompakte klasse gælder dette kun for dieselmotoren, mens benzinmotoren nærmer sig målet, men behøver et supplement. For de store køretøjer er det ikke nok at optimere forbrændingsmotorerne – de må have effektive hybridsystemer om bord.

Bilen bliver mere intelligent

Bosch udvikler en række forskellige løsninger til at imødekomme de strammere miljønormer. I kraft af blandt andet turboladning af formindskede motorer reduceres de diesel- og benzindrevne bilers forbrug endnu en gang med op til 20 procent i forhold til 2012. Det manuelle gear automatiseres, så der skiftes til tomgang, når bilens fører ikke træder på speederen, og det reducerer forbruget godt 5 procent.

Derudover udvides start/stop-systemet til en påløbsassistent ved at udnytte navigationen til at orientere om vejens forløb. Dét system giver mulighed for et indblik i fartgrænser og topografi langs strækningen, så bilens fører så tidligt som muligt inden byskilte eller kurver kan fjerne foden fra speederen – og det sparer helt op til 15 procent brændstof ved landevejskørsel, anfører Bosch.

Udnytter bremseenergien

Ud over at begrænse opbremsninger muliggør Boschs Boost Recuperation System (BRS) regenerative opbremsninger, der giver en brændstofbesparelse på op til 7 procent.

Bosch har også udviklet verdens første hydraulik-hybriddrev til personbiler, som lagrer bremseenergi med en trykbeholder og -aflader. Det får forbruget til at falde i gennemsnit 30 procent – i byerne helt op til 45 procent.

Og systemer til plug-in-hybrid giver mulighed for at kombinere ren, elektrisk bykørsel med konventionel langturskørsel. Herved falder benzin- eller dieselforbruget 50 procent – og batteriet oplades nemt via en stikkontakt.

Automatiseret kørsel giver færre ulykker

Bosch mener, at jo mere automatiseret bilkørsel desto færre ulykker, og vejen dertil går over videreudvikling af sikkerheds- og førerassistentsystemer.

Den vigtigste livredder er pt det elektroniske stabilitetsprogram ESP, og allerede næste år lancerer Bosch en køassistent, der holder bilen i vognbanen i tæt og langsom trafik. Senere bliver det til en køpilot, der også automatiserer vognbaneskift, så bilister i kø for eksempel kan tjekke e-mail, og inden udgangen af årtiet vil elektroniske chauffører se dagens lys og fri kørsel på motorvejen vil komme endnu et skridt nærmere.

I 2015 starter Bosch desuden en serieproduktion af en udvidet parkeringsassistent – inkl. fjernstyring for at kunne manøvrere rundt med bilen i trange garage. Fremover vil bilen således selv kunne finde sin plads i parkeringshuse ved hjælp af en 360 graders videosensorik.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078