Stram luksuspariser gør sig til
Citroën har skruet gevaldigt op for kvaliteten i DS5, som er noget af det bedste nogensinde fra den franske producent.
Den testede DS5 diesel med 163 hk motor koster fra 482.990 kroner, mens seriens billigste koster 447.990 kroner. Dertil kommer en version med mindre 1,6 liter motor, der er mere økonomisk end testbilens toliters.
"Ægte" Citroën freaks og tilhængere af tidligere tiders bløde, vuggende undervogn må nok erkende, at tiderne er skiftet, også hos Citroën. Bilproducenten har taget skeen i den anden hånd og har besluttet sig for at udvikle de nye serier efter et højere kvalitetsniveau med stramhed i komforten. Det var også den konklusion, en af mine venner kom frem til, da han prøvekørte DS5. Han er bidt af Citroën og indrømmer, at man så må bære over med nogle mærkværdige løsninger nu og da. Sådan er det med biler som Alfa Romeo og Citroën, samt måske Saab, men det er jo desværre historie.
Tysk komfort
Undervognen er meget tysk. Det vil sige stram men komfortabel. Nærmest som en mild rallyversion. Den gamle Citroëns væskeaffjedring er passé. Nu er det dobbelt wishbone foran med krængningsstabilisator og multilink under baghjulene, og den styrer perfekt, som man ønsker og forventer det.
Gearingen er sekstrins automat, der bare virker, og pladsen er fornem med rigelig plads til fem voksne. Det pænt store bagagerum på 468 liter kan udvides med foldebagsæde.
DS5 har et højt udstyrsniveau, men de mange blanke og blændende lister i instrumentpanelet kunne jeg godt undvære.
Langt fra snittet
Citroën lover et gennemsnit på 20,4 kilometer per liter med 18" eller 19" hjul. Vi kom ud med 14,7, hvilket kan gøres bedre under mere gunstige vejrforhold, end vi oplevede i testugen.
Det store soltag skal nævnes. Det samme skal den lydsvage kørsel. Det er svært at høre dieselmotoren, ud over i tomgang med kold motor. Jo, der er sket store ting i Paris.