Volkswagen fører traditionen videre og præsenterer til juni herhjemme sin nyeste GTD på basis af syvende generation Golf. Den toliters TDI-turbodieselmotor yder 184 hk  14 hk mere end før - og 380 Nm, og dermed kan Golf GTD spille rollen som en sportslig hatchback eller som sparsommelig langstursbil. Golf GTD når 100 km/t på 7,5 sekunder, har en tophastighed på 230 km/t og kører 23,8 km/l i snit med et Co2-udslip på 119 g/km i versionen med 6-trins-manuelt-gear. Det er fem kilometer længere end den tidligere model. Med 6-trins DSG-gearkasse er snitforbruget 21,3 km/l.
Visuelt har Golf GTD en frontkofanger i design som på GTI-versionen, men med et lille forkromet GTD-emblem i kølergrillen. Bagtil er der mørktonede LED-baglygter, et forkromet dobbelt udstødningsrør, en diffuser integreret i bagkofangeren og en stor tagspoiler.
GTD er standardudstyret med sportsundervogn og elektronisk XDS-differentiale, samt progressivt styretøj, hvor udvekslingen bliver mere aggressiv og direkte ved højere hastigheder i sving, hvilket medvirker til at gøre GTD yderst adræt og styrevillig i sving.
Talrige GTD-detaljer præger også interiøret med dybe sportssæder i det klassisk-ternede mønster, et tykt læderbeklædt sportsrat, pedaler og fodhviler i stål, GTD-lister og instrumentering samt sort loftsbeklædning.