Innovationer fra Boxberg
Bosch satser der, hvor udviklingen er dynamisk: Ved elektroniske drev- og sikkerhedssystemer.
- Efter en moderat start tager denne forretning igen fart i år. Vores væsentlige succesfaktorer er globalitet og innovationsevne, og Automotive Technology er lige i nærheden af kunderne over hele verden med et net af 50 udviklings- og 95 produktionssteder, sagde Dr. Bernd Bohr, øverste chef for Bosch Automotive Group, da selskabet onsdag den 12. juni afholdt ikke mindre end den 61. udgave af selskabets internationale motorpressekonference på test-faciliteterne i Boxberg ved Frankfurt.
Her havde motorjournalister fra 38 lande over hele verden i løbet af tre dage lejlighed til at prøve Bosch mange nye innovationen inden for blandt andet multimedia, navigation, køre-assistance, eDrive, diesel, Electric Power Steering, benzin, CNG, elektronisk kobling, transmission, start/stop og en række bremse-systemer, monteret på 37 forskellige testbiler.
Sidste år lå divisionens omsætning på 31 milliarder euro, og ved årets start var 63.000 af områdets 177.000 medarbejdere beskæftiget i Tyskland, mens 114.000 var beskæftiget uden for Tyskland.
- Særligt internationalt er forskning og udvikling. Her er der 33.500 medarbejdere, deraf knap 19.000 i Europa, næsten 2000 i Amerika og allerede godt 12.500 i Asien. Det er de folk, der er med til at forme bilens fremtid for Bosch. Vi er førende på markedet og med innovationer dér, hvor udviklingen er dynamisk: Ved elektroniske drev- og sikkerhedssystemer, sagde 56-årige Bernd Bohr, der i øvrigt havde sit første indlæg i Boxberg for ti år siden, men nu har holdt sit sidste indlæg, da han forlader Bosch.
Ingen glaskugle
Frem mod 2020: På et år forventer Bosch 110 millioner nye biler på verdensplan, heraf 12 millioner med elektrificeret drev. Og dette sidste tal vil stige i dette og ikke mindst næste årti og følge en mere og mere stejl kurve, vurderer Bosch.
- Vores udviklingsmål er lithium-ion-batterier, der giver mulighed for mindst dobbelt så store rækkevidder, mens omkostningerne per kWh halveres det er den bedste salgssupport for elkørsel, sagde Bernd Bohr og fortsatte:
- Vi bruger ikke glaskugle for at finde frem til vores prognose, men finder frem til den ud fra en analyse af marked og teknik. Her afspejler vi ikke mindst de politiske rammebetingelser, først og fremmest
miljø- og klimabeskyttelse. Over hele verden strammes normerne for udstødningsgas og forbrug for trafikken yderligere. De strengeste regler gælder for nye biler i Europa i 2020: CO2- emission på 95 gram per kilometer i gennemsnit. Hvordan opfyldes dette rent teknisk? Først en formel: Jo større bilen er, desto mere elektrificering vil blive krævet. Konkret vil det sige: I subkompaktklassen bliver benzin- og diesel-drivaggregater så effektive, at de også uden elektrificering ligger under CO2-målet for 2020. I den kompakte klasse gælder dette kun for dieselmotoren. Benzninmotoren nærmer sig målet. For at reducere CO2-emissionen yderligere i denne klasse er en økonomisk overkommelig start i hybridisering nødvendig. Og endelige når de store køretøjer heller ikke CO2-målet med optimerede forbrændingsmotorer. Med blik på 2020 har de mere effektive hybridsystemer om bord.
iBooster
Et eksempel på at innovationer supplerer hinanden er iBooster. En elektronisk styret bremsekraftforstærker, der klarer sig uden undertrykket fra forbrændingsmotoren. Den er således også aktiv i frigear - først for alvor ved elektrisk kørsel. Men det er ikke det hele: i-Booster opbygger også bremsetryk tre gange så hurtigt som traditionelle pumper. Hvis det bliver alvor, er det afgørende brøkdele af et sekund for automatisk nødopbremsning. Bosch slår således bro mellem de to væsentligste innovationsområder: Elektrificering og automatisering af bilkørsel.
- Vi udvikler her nøgleinnovationer og disse innovationer passer logisk sammen. Med værdiskabende innovationer som iBooster er bilens fremtid allerede begyndt. Den kommer ikke først i overmorgen som en revolution, men allerede nu med smarte løsninger løsninger, som netop en systemleverandør som Bosch, der intelligent sammenkobler sin alsidige knowhow, kan tilbyde, fastslog Bernd Bohr.
Eldrev
Bosch systemer til plug-in-hybrid giver mulighed for at kombinere ren elektrisk bykørsel med konventionel langturskørsel. Bosch leverer for første gang som komplet løsning til Fiat 500e, ligesom selskabets plug-in-hybrid-system har premiere i Porsche Panamera. Bosch vil i alt i slutningen af 2014 have realiseret 30 serieprojekter i forbindelse med elektrificering af drevet.